Practical Implications – How to Support Children's Integral Development Though Reading?

  • Emilia Kwaśna The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Social Science
Keywords: children; stories; fairy tales; education

Abstract

The aim of this paper is to present the educational role of stores and fairy tales. First, theoretical part underlines the importance of developing a reading interest in lower primary class children. The second part implies the practical ways to support the integral child development through reading. Several groups of books are presented here which can be of vital importance in educational process: books introducing moral values, books teaching culture and good behaviour patterns, books helping to deal with difficult situations among friends, books teaching adaptation skills in new social roles and books showing how to cope with illness and disability, in case of both reader himself/herself and his/hers relatives.

References

Bernacki M., Jaworski S., Pawulus M.: Słownik gatunków literackich, Bielsko-Biała: Wydawnictwo „PARK” 2005.

Brett D.: Bajki, które leczą, cz. 1 i 2, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2013.

Centner-Guz M.:Preferencje dzieci w wieku przedszkolnym dotyczące ilustracji wksiążce,w: W. Bobrowicz (red.),Sztuka/twórczość – edukacja. Współczesne problemy edukacji estetycznej i artystycznej, Lublin: Oficyna Wydawnicza VERBA 2010.

Centner-Guz M.: Zainteresowania dzieci sześcioletnich książką. Część pierwsza, „Poradnik Bibliotekarza” 2005, nr 4, s. 3-5.

Centner-Guz M.: Zainteresowania dzieci sześcioletnich książką. Część druga, „Poradnik Bibliotekarza” 2005, nr 5, s. 3-6.

Kamińska K.: W stronę wielokulturowości w edukacji przedszkolnej, Warszawa: Wydawnictwo WSiP 2005.

Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2004.

Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina 2011.

Moore R.: Socjologia edukacji, w: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, t. 2, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006.

Szczupał B.: O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Recepcja. Edukacja. Terapia. Wsparcie. Twórczość, Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA 2009.

Published
2019-12-06
Section
Articles