The Cult of Mary in Polish Sacred Music

  • Zdzisław Janiec Institute of Liturgics and Homiletics, Faculty of Theology, John Paul II Catholic University of Lublin
Keywords: sacred music; the Virgin Mary; cult; songs

Abstract

One of the forms of cult, be it liturgical or extra-liturgical, is sacred music. This issue may be approached both from the perspective of the forms that are used in the cultic form, and of the subjects brought up in the music. Also, the subject of the cult expressed in the musical form is an important aspect here. Since the beginning of the existence of Christianity in Poland, beside the Holy Trinity and Christ Himself the Virgin Mary has been the object of cult. The Marian cult in music in Poland goes back to the Medieval times and has been practiced incessantly until modern times. The multitude of forms, like songs, canticles, hymns, sequences, antiphons, Marian oratories, allows not only expressing veneration for the Mother of God, but first of all it becomes a way to discover her presence in Christian life.

References

Filaber A.: Kolędy polskie w rękopisach XV i początku XVI wieku. W: Muzyka religijna w Polsce. Materiały i studia. T. 1 z. 1. Red. J. Pikulik. Warszawa: ATK 1975 s. 15-57.

Hinz E.: Motywy maryjne w muzyce polskiego średniowiecza. „Studia Pelplińskie” 23:1992 s. 245-251.

Mrowiec K.: Maryja w muzyce polskiej XIX wieku. W: Niepokalana. Kult Matki Bożej na ziemiach polskich w XIX wieku. Księga pamiątkowa V Ogólnopolskiego Kongresu Mariologicznego i Maryjnego. Lublin–Wąwolnica 28-31 VIII 1986. Red. B. Pylak, Cz. Krakowiak. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1988.

Mrowiec K.: Polska muzyka współczesna w hołdzie Matce Bożej (1962-1987). W: Prze-wodniczka. Kult Matki Boskiej w Polsce od „Lumen gentium” do „Redemptoris Mater” 1964-1987. Akta VI Ogólnopolskiego Kongresu Mariologicznego i Maryjnego, Częstochowa-Jasna Góra, 20-23 IX 1990. Red. J. Bogacka. Częstochowa-Jasna Góra: Paulinianum 1994 s. 821-834.

Muzyka i śpiew kościelny. Red. J. Zimny. Sandomierz: Wyd. Diecezjalne 2004.

Pikulik J.: Śpiewy alleluja o Najświętszej Maryi Pannie w polskich graduałach przedtrydenckich. Warszawa: ATK 1984.

Ratzinger J.: Nowa Pieśń dla Pana. Wiara w Chrystusa a liturgia dzisiaj. Tł. J. Zychowicz. Kraków: Wyd. Znak 1999.

Stolarska M.: Polskie pieśni wielkopostne od XIV do I połowy XVI wieku. W: Muzyka religijna w Polsce. Materiały i studia. T. 3. Red. J. Pikulik. Warszawa: ATK 1979 s. 11-64.

Surzyński J.: Matka Boska w muzyce polskiej. Kraków: [nakł. autora] 1905.

Tyrała R.: Soborowa odnowa muzyki kościelnej w Polsce. Kraków: Unum 2000

Published
2019-11-04
Section
Articles