Creativity of Religion Teachers as a Determinant of Students’ Creativity

Keywords: religion teacher, religion education, creativity, didactic, formation

Abstract

The analyses undertaken in this paper aim to show the importance of the creativity of religion teachers for the development of their students’ creativity in the course of religion lessons. The starting point is the thesis according to which the creativity of religion teachers is a determinant of students’ creativity. Such an approach required the use of the analytic-synthetic method. The analysis included the available literature on the subject. Based on this, the identity of creative religion teachers was first characterized in a synthetic manner. Their personal characteristics and the substantive and methodological competence were identified. In this context, specific activities of religion teachers were analysed, which testify to their creativity and at the same time motivate students to engage in a multifaceted, creative activity. Particular emphasis was placed on the use of various forms of organization of students’ work during religion lessons, methods, techniques and didactic aids. The questions posed not only by the teachers but also by the students were considered important. It was also observed that a creative religion teacher not only strives for external activation of students, but also supports them in discovering the values of the Gospel, their conversion and trusting in Christ. In their teaching and educational work, religion teachers need appropriate support, since they should continuously develop and learn, as well as improve their methodological skills.

References

Alberich, Emilio. Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej. Warsaw: Wydawnictwo Salezjańskie, 2003.

Barciński, Zbigniew. “Jak dobrze postawić pytanie główne?” Katecheta 47, no. 3 (2003): 21–24.

Bereźnicki, Franciszek. Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls, 2018.

Białkowska, Monika. “Katecheci – ludzie ze stali.” Przewodnik Katolicki, March 10, 2019. Accessed May 5, 2020. https://www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2019/Przewodnik-Katolicki-10-2019/Temat-numeru/Katecheci-ludzie-ze-stali.

Finke, Marian. “Kreatywność w katechezie (I).” Katecheta 26, no. 3 (1982): 97–101.

Finke, Marian. “Kreatywność w katechezie (II).” Katecheta 26, no. 4 (1982): 161–64.

Finke, Marian. “Kreatywność w katechezie (III).” Katecheta 26, no. 5 (1982): 205–14.

Finke, Marian. “Kreatywność w katechezie (IV).” Katecheta 26, no. 6 (1982): 258–62.

Finke, Marian. Pedagogika wiary. Compiled and edited by Feliks Lenort. Poznań: Papieski Wydział Teologiczny, Redakcja Wydawnictw, 1996.

Głuszek-Szafraniec, Dagmara. “Nauczanie religii w szkole w Polsce – analiza wybranych debat medialnych.” Politeja, no. 1 (2017): 265–82. doi:10.12797/Politeja.14.2017.46.11.

Jedyna, Witold. “Nauczanie religii w polskich szkołach – sukces czy porażka?” Poznańskie Studia Teologiczne 32 (2018): 207–28.

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji. Poznań: Pallottinum, 1998.

Korgul, Marek. Dydaktyka dla katechetów. Świdnica: Usługi Poligraficzne Bogdan Kokot vel Kokociński, 2014.

Łabendowicz, Stanisław. Dydaktyka katechezy. Radom: Instytut Naukowo-Wydawniczy “Spatium”, 2019.

Majewski, Mieczysław. Antropologiczna koncepcja katechezy. Kraków: Poligrafia Salezjańska, 1995.

Mąkosa, Paweł. “Tożsamość nauczycieli religii i ich opinie na temat wybranych aspektów edukacji religijnej w Polsce.” Roczniki Teologiczno-Pastoralne, no. 1 (2009): 117–31.

Mendyk, Marek. “Katecheta – nauczyciel, wychowawca, świadek. Jego misja w warunkach nowej ewangelizacji.” Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne 6 (2007): 1.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela [Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 25 July 2019 on the standard of education in preparation for the teaching profession]. Dziennik Ustaw [Journal of Laws], 2019, item 1450.

Zając, Marian. “Katechetyczne znaczenie postawy kreatywnej.” Roczniki Pastoralno-Katechetyczne 60, no. 5 (2013): 99–114.

Zellma, Anna. “Nauczyciel religii jako refleksyjny praktyk w realiach współczesnej szkoły.” Katecheta 53, no. 9 (2009): 6–12.

Zellma, Anna. “Innowacyjne inicjatywy pedagogiczne w środowisku szkolnym i parafialnym.” Studia Ełckie 19, special issue (2017): 675–89.

Zellma, Anna. “Kreatywność w myśleniu i działaniu uczestników szkolnych lekcji religii – moda czy konieczność edukacyjna.” Katecheta 51, nos. 7–8 (2007): 21–30.

Zellma, Anna. Wielostronne aktywizowanie młodzieży w szkolnym nauczaniu religii. Studium w świetle Programu nauczania religii katolickiej z 2001 roku. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2006.

Published
2020-11-30
Section
Articles