Baptism as a Gate of Christian Morality. Inspirations of the Document of the International Theological Commission The Reciprocity Between Faith and Sacraments in the Sacramental Economy

Keywords: baptism, sacraments, morality

Abstract

Baptism is rightly called the gate – the gate to salvation, to eternal life, to the Church, the gate of life in the Spirit, the gate of hope, the gate to other sacraments. In a sense, it can also be called the gate of Christian morality. This name is implicitly suggested by the International Theological Commission document on the relationship between faith and the sacraments. Baptism is a gate, because by giving a participation in the Christ’s death and resurrection, it constitutes the very subject of moral action and introduces man to active participation in the life of the Church and the world. This active participation is realized not only in worship, but also in moral life, which has its source in sacramental gifts. It is the realization in action of what baptism gives in the form of a gift. Christian moral life is therefore a consequence of passing through the baptism gate. This is its specificity.

References

Franciszek, Homilia (19.06.2013).

Franciszek, Kat. Chrzest bramą nadziei (2.08.2017).

Franciszek, Kat. Chrzest daje siłę do walki (25.04.2018).

Franciszek, Kat. Fundament życia chrześcijańskiego (11.04.2018).

Franciszek, Kat. Wyrzeczenie się szatana i wyznanie wiary (2.05.2018).

Franciszek, Kat. Znak chrześcijańskiej wiary (18.04.2018).

Franciszek, Kat. Znamię przynależności na zawsze (9.05.2018).

Franciszek, Wychowanie chrześcijańskie jest prawem dzieci (16.05.2018).

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Christifideles laici (Watykan, 30.12.1988).

Jan Paweł II, Kat. Chrzest w Kościele – wspólnocie kapłańskiej i sakramentalnej (25.03. 1992).

Jan Paweł II, Kat. Powołanie świeckich do świętości (24.11.1993).

Jan Paweł II, Kat. Świadectwo życia w Chrystusie w Kościele – wspólnocie prorockiej (20.05.1992).

Jan Paweł II, List apostolski na 1600-lecie śmierci św. Bazylego Patres Ecclesiae (2.01.1980).

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań: Pallottinum 1994.

Kodeks Prawa Kanonicznego, Poznań: Pallottinum 1984.

Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Wiara i sakramenty (3.03.2020).

Nagórny J., Chrzest – nowe życie w moralności Nowego Przymierza, w: Ks. Janusz Nagórny, Sakramenty w życiu moralnym chrześcijanina, red. K. Jeżyna, J. Gocko, W. Rzepa, Lublin: Wydawnictwo KUL 2011, s. 29-44.

Nagórny J., Pareneza chrzcielna – nauka płynąca z chrztu św., w: Ks. Janusz Nagórny, Sakramenty w życiu moralnym chrześcijanina, s. 21-27.

Niemira A., Moralny wymiar sakramentu chrztu w świetle encykliki Lumen fidei papieża Franciszka, „Teologia i Człowiek” 2017, nr 3, s. 11-23.

Olczyk A., Chrzest, w: Jan Paweł II. Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN 2005, s. 104-107.

Ratzinger J., Chrzest jako początek i drogowskaz życia chrześcijańskiego, w: J. Ratzinger, Opera omnia, t. 8, cz. 2: Kościół – znak wśród narodów. Pisma eklezjologiczne i ekumeniczne, red. K. Góźdź, M. Górecka, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013, s. 1231-1234.

Sobór Watykański II, Dekret o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes divinitus (Watykan, 7.12.1965).

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium (Watykan, 21.11. 1964).

Wasiutyńska K., Chrzest jako pierwotna konsekracja. U źródeł powszechnego powołania chrześcijan do świętości, „Teologia i Moralność” 10(2015), nr 1, s. 7-25.

Zadykowicz T., Chrystopraksyzm doktryny chrzcielnej, „Teologia i Człowiek” 2016, nr 3, s. 55-76.

Published
2020-03-30
Section
Articles