Badania własne korelacji zmiennych pracy skazanego w kontekście procesu resocjalizacji penitencjarnej

Main Article Content

Abstrakt

W ujęciu polskiego prawa karnego i wykonawczego do resocjalizacji osób odbywających sankcje izolacyjne zalicza się: pracę, nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, podtrzymywanie kontaktów z rodziną i światem zewnętrznym, nagrody i kary dyscyplinarne oraz nowe środki i metody oddziaływania na skazanych. Celem przedmiotowego przedsięwzięcia naukowego było zbadanie i ustalenie korelacji zmiennych, jakie towarzyszą skazanym w czasie podejmowanej pracy, w kontekście resocjalizacji penitencjarnej. Analizę badań przeprowadzono na podstawie wyników badań własnych, uzyskanych w  sondażu diagnostycznym, przy wykorzystaniu metodologii modelowania regresji liniowej, pozwalającej na wyliczenie współzależności zmiennych, testowanie ich istotności i interpretacji wyników. Za zmienne przyjęto resocjalizację skazanych, pracę, zachowanie wobec współwięźniów oraz utrzymanie rodziny. Otrzymane wyniki powinny pozwolić na potwierdzenie znanej zależności, w której zachodzi korelacja: Praca → człowiek → relacje → skuteczność.

Article Details

Dział
Artykuły
Biogram autora

Andrzej Woźniak

Andrzej Woźniak – emerytowany oficer Służby Więziennej

Bibliografia

Czapów, Cz., Jedlewski, S. (1971). Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kalinowski, M. (2008). Resocjalizacja w ujęciu pedagogicznym. Struktura procesu resocjalizacji. W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna (t. 1, s. 234-236). Warszawa: Pedagogium, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Konopczyński, M. (2015). Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kožuh, B. (2011). Statystyka dla pedagogów. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFN.
Krajewska, A. (2001). Statystyka dla pedagogów. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Lking, B.M., Minium, E.W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Tł. M. Zakrzewska, red. nauk. wyd. polskiego J. Brzeziński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pierzchała, K. (2011). Resocjalizacja więźniów poprzez pracę. Więźniowie na wałach przeciwpowodziowych. W: M. Marszałek, G. Sobolewski, T. Konopka, A. Cyran (red.), Bezpieczeństwo RP w wymiarze narodowym i międzynarodowym (s. 422-427). Kielce: Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego w Kielcach.
Pierzchała, K. (2013). Kapelan więzienny w procesie resocjalizacji penitencjarnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K. (2016). Destygmatyzacja przestępców w świetle Magisterium Kościoła oraz poglądów na resocjalizację. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pierzchała, K. (2017). Wina – prawo – kara. Prawne i psychopedagogiczne aspekty resocjalizacji penitencjarnej [Fault – Law − Penalty. Legal and Psycho and Pedagogical Aspects of Penitentiary Rehabilitation]. Probacja, 3, 91-117.
Pytka, L. (2006). Resocjalizacja. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 5). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pytka, L. (2008). Resocjalizacja i pedagogika resocjalizacyjna w ujęciu Czesława Czapówa. W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna (t. 1, s. 95-98). Warszawa: Pedagogium, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Blikowska, J. (2007). Korzyści z zatrudniania więźniów. Dodatek do Rzeczpospolitej, 24 lipca 2007, http://archiwum.rp.pl/artykul/719016-Korzysci-z-zatrudniania-wiezniow.html#loginMain [dostęp: 31.12.2018].
CZSW (2018). Program „Praca dla więźniów”, https://www.sw.gov.pl/strona/ministerialny-program-pracy-wiezniow [dostęp: 31.12.2018].
Łukasiewicz, A. (2018). Okresowe oceny postępów resocjalizacyjnych więźniów. Rzeczpospolita, 9.12.2016, https://www.rp.pl/Prawo-karne/312099978-Okresowe-oceny-postepow-resocjalizacyjnych-wiezniow.html [dostęp: 31.12.2018].