Wizja przyszłości a orientacja pozytywna wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych

Main Article Content

Karina Szafrańska

Abstrakt

Wszelkie oddziaływania wychowawcze wiążą się według S. Kunowskiego z „ukształtowaniem prawidłowej postawy wychowanka wobec przyszłego życia”, a więc przygotowaniem się do lepszego życia poprzez naukę, zdobycie zawodu, znalezienie własnego miejsca w społeczeństwie i założenie własnej zdrowej i trwałej rodziny. Funkcjonowanie w świecie i dokonywanie wyborów ułatwiają mu analiza ciągle zmieniającej się rzeczywistości i jej interpretowanie. Istotne jest to, jak młody człowiek postrzega świat i swoje szanse na przyszłość. Orientacja pozytywna, traktowana jako podstawowa tendencja do zauważania i przywiązywania wagi do pozytywnych aspektów doświadczeń i samego siebie, to postawa, która jest niezwykle pomocna w budowaniu i realizowaniu planów. Podstawowym założeniem koncepcji jest przekonanie, że takie postrzeganie świata, siebie i przyszłości świadczy o podstawowej predyspozycji człowieka do radzenia sobie w życiu, pomimo przeciwności, problemów i porażek. W pierwszej części artykułu zostały omówione wybrane koncepcje zachowań celowych, przedstawiające aktywność adolescentów w kategorii celów stawianych sobie przez podmiot oraz teoria orientacji pozytywnej. W drugiej części artykułu są zaprezentowane wyniki badań nad orientacją pozytywną i celami życiowymi wychowanków Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych w Polsce.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Alessandri, G., Caprara, G.V., Tisak, J. (2012). The Unique Contribution of Positive Orientation to Optimal Functioning; Farther Explorations. European Psychologists, 17, 44-54.
Boguszewski, R. (2016). Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży. W: Młodzież 2016, Raport z badania sfinansowanego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii (s. 52-77). Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.
Brygoła, B., Batory, A. (2012). Rola wyobrażonych wizji siebie w kształtowaniu tożsamości osobistej. W. P.K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl (red.), Dialog z samym sobą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Caprara, G. (2009), za: Łaguna, M., Oleś, P., Filipiuk, D. (2011). Orientacja pozytywna i jej pomiar: Polska Adaptacja Skali Orientacji Pozytywnej. Studia Psychologiczne, 49(4), 47-54.
Caprara, G., Alessandri, G., Eisenberg, N. (2012). Prosociality: The Contribution of Traits, Values and Self Efficacy Beliefs. Journal of Personality and Social Psychology, 102, 1289-1303.
Chrobak, S. (2009). Podstawy pedagogiki nadziei. Współczesne konteksty w inspiracji personalistyczno-chrześcijańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Cieciuch, J. (2007). Relacje między systemami wartości a przekonaniami światopoglądowymi w okresie dorastania. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Czajka, A. (1991). Człowiek znaczy nadzieja: o filozofii Ernesta Blocha. Warszawa: FEA.
Czerwińska-Jasiewicz, M. (2005). Rozwój psychiczny młodzieży a jej koncepcje dotyczące własnego życia. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Erikson, E. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: REBIS.
Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
Greczuszkin, A., Ostrihanska, Z. (2005). Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego. Lublin: Norbertinum.
Havighurst, R.J. (1981). Developmental Tasks and Education. New York: Longman and Green.
Kasser, T., Ryan, R.M. (1993). A Dark Side of the American Dream: Correlates of Financial Success as a Central Life Aspiration. Journal of Personality and Social Psychology, 65, 410-422.
Kozaczuk, F. (2005). Świat wartości młodzieży z symptomami niedostosowania społecznego: analiza porównawcza postaw wobec norm i wartości nieletnich oraz młodzieży szkolnej i skazanych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Kozielecki, J. (2006). Psychologia nadziei. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Mac-Czarnik, L. (2000). Procesy poznawcze w planowaniu własnego życia u młodzieży. Rzeszów: Wydawnictwo WSP.
Pierzchała, K. (2006). Poczucie powinności i odpowiedzialności u młodzieży katolickiej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K. (2015). The Process of Social Reintegration of Convicts on the Background of World Penitentiary System. The Analytical and Synthetic Outline of the Issue [Proces readaptacji społecznej skazanych na tle światowego systemu penitencjarnego. Zarys analityczno-syntetyczny zagadnienia]. Polskie Towarzystwo Nauk Politycznych i Polska Akademia Nauk. Polish Political Science. Yearbook, 44, 154-170.
Pierzchała, K. (2018a). Możliwości kształcenia ustawicznego służby więziennej oraz osadzonych. W: E. Stokowska-Zagdan, J. Flanz (red.), Kształcenie ustawiczne. Wymiar interdyscyplinarny (s. 90-98). Skierniewice: Wydawnictwo PWSZ.
Pierzchała, K. (2018b). Forms of Rehabilitation’s Effects Toward Dysfunctional Family [Formy oddziaływania resocjalizującego wobec dysfunkcjonalnej rodziny]. W: M. Przybysz-Zaremba, W. Ziarek (red.), FAMILY. Tasks – Help – Support. Selected Aspects (s. 249-263). Lithuania: Mykolas Romeris University in Vilnius.
Pierzchała, K., Cekiera, Cz. (2008). Zwalczanie patologii społecznych w systemie penitencjarnym Polski i USA. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K., Cekiera, Cz. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pulkowska, M. (1971). Otto Friedrich Bollnow – filozof zaufania do świata. Znak, 11(305).
Sawicki, M. (1995). Dziecko jest osobą. Szkice z teorii kształcenia i wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
Seligman, M.E., Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: An Introduction. American Psychologist, 55, 5-14.
Sikorski, W. (1997). Aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży niedostosowanej społecznie. Szkoła Specjalna, 2, 70-77.
Sikorski, W. (1999). Aspiracje młodzieży uczącej się i ich tło rozwojowe. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Surzykiewicz, J. (2006). O potrzebie pedagogicznych refleksji nad nadzieją. W: M. Winiarski, W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna. Tradycja i współczesne konteksty (s. 180-181). Warszawa: Pedagogium.
Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Wojtowicz, E. (2009). Przekonania dotyczące natury ludzkiej, cele życiowe a oczekiwania i satysfakcja z pierwszej pracy. Niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet SWPS, Warszawa.