Relacja resocjalizacyjna i jej znaczenie w narracji wychowawców zakładu karnego
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie stanowiska wychowawców Służby Więziennej na temat znaczenia relacji z osadzonymi dla optymalizacji prowadzonych działań naprawczych. Artykuł składa się z dwóch głównych części. W pierwszej przedstawione zostały założenia teoretyczne dotyczące kategorii „relacji wychowawczej” H. Nohla, które następnie zostały odniesione do specyfiki środowiska resocjalizacyjnego. Wynikiem tego działania jest przedstawienie teoretycznych podstaw „relacji resocjalizacyjnej” oraz jej zoperacjonalizowanych obszarów. W drugiej części artykułu zostały zaprezentowane wyniki przeprowadzonych badań oraz wnioski i postulaty pedagogiczne.
Article Details
Dział
Artykuły
Bibliografia
Berner, H. (2006). Współczesne kierunki pedagogiczne. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika (t. 1, s. 195-275). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Betti, E. (2015). Hermeneutyka jako ogólna metodologia nauk humanistycznych. W: M. Surma-Gawłowska, A. Zawadzki (opr.), Myśl mocna, myśl słaba (s. 21-68). Kraków: Księgarnia Akademicka.
Bittner, G. (1997). „Das Kot der Welt, in welches ich mich vertieft…“. Pestalozzi als autobiographischer Denker. Zeitschrift für Pädagogik, 3, 357-373.
Chłodna, I. (2006). Nohl Herman Julis. W: A. Maryniarczyk (red.), Powszechna encyklopedia filozofii (t. 7, s. 690-691). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Deisenberger, H. (2006). Umkehr und Resozialisierung. Theologische Perspektiven in der Straffälligenhilfe. W: R. Krockauer, S. Bohlen, M. Lehner (red.), Theologie und Soziale Arbeit. Handbuch für Studium, Weiterbildung und Beruf (s. 212-219). München: Kösel-Verlag.
Klika, D. (2000). Herman Nohl. Sein „Pädagogischer Bezug“ in Theorie, Biographie und Handlungspraxis. Köln: Böhlau Verlag.
Krąpiec, M.A. (2007). Relacja. W: A. Maryniarczyk (red.), Powszechna encyklopedia filozofii (t. 8, s. 712-716). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Kron, F.W. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Krüger, H.-H. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Niemeyer, Ch. (2005). Klassiker der Sozialpädagogik. Einführung in die Theoriegeschichte einer Wissenschaft. Wienheim: Juventa.
Nohl, H. (1933). Die Theorie der Bildung. W: H. Nohl, L. Pallat (red.), Handbuch der Pädagogik (t. 1, s. 3-80). Bad Langensalza: Beltz.
Pierzchała, K. (2013). Kapelan więzienny w procesie resocjalizacji penitencjarnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K. (2015). Skazani ale nie potępieni. Wyd. II rozszerzone. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K. (2017). Wina – prawo – kara. Prawne i psychopedagogiczne aspekty resocjalizacji penitencjarnej [Fault – Law − Penalty. Legal and Psycho and Pedagogical Aspects of Penitentiary Rehabilitation]. Probacja, 3, 91-117.
Betti, E. (2015). Hermeneutyka jako ogólna metodologia nauk humanistycznych. W: M. Surma-Gawłowska, A. Zawadzki (opr.), Myśl mocna, myśl słaba (s. 21-68). Kraków: Księgarnia Akademicka.
Bittner, G. (1997). „Das Kot der Welt, in welches ich mich vertieft…“. Pestalozzi als autobiographischer Denker. Zeitschrift für Pädagogik, 3, 357-373.
Chłodna, I. (2006). Nohl Herman Julis. W: A. Maryniarczyk (red.), Powszechna encyklopedia filozofii (t. 7, s. 690-691). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Deisenberger, H. (2006). Umkehr und Resozialisierung. Theologische Perspektiven in der Straffälligenhilfe. W: R. Krockauer, S. Bohlen, M. Lehner (red.), Theologie und Soziale Arbeit. Handbuch für Studium, Weiterbildung und Beruf (s. 212-219). München: Kösel-Verlag.
Klika, D. (2000). Herman Nohl. Sein „Pädagogischer Bezug“ in Theorie, Biographie und Handlungspraxis. Köln: Böhlau Verlag.
Krąpiec, M.A. (2007). Relacja. W: A. Maryniarczyk (red.), Powszechna encyklopedia filozofii (t. 8, s. 712-716). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Kron, F.W. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Krüger, H.-H. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Niemeyer, Ch. (2005). Klassiker der Sozialpädagogik. Einführung in die Theoriegeschichte einer Wissenschaft. Wienheim: Juventa.
Nohl, H. (1933). Die Theorie der Bildung. W: H. Nohl, L. Pallat (red.), Handbuch der Pädagogik (t. 1, s. 3-80). Bad Langensalza: Beltz.
Pierzchała, K. (2013). Kapelan więzienny w procesie resocjalizacji penitencjarnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K. (2015). Skazani ale nie potępieni. Wyd. II rozszerzone. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K. (2017). Wina – prawo – kara. Prawne i psychopedagogiczne aspekty resocjalizacji penitencjarnej [Fault – Law − Penalty. Legal and Psycho and Pedagogical Aspects of Penitentiary Rehabilitation]. Probacja, 3, 91-117.