Uwarunkowania i trudności kształcenia zawodowego więźniów w Polsce
Main Article Content
Abstrakt
Niniejszy artykuł dotyczy uwarunkowań i trudności kształcenia zawodowego osób osadzonych/więźniów w Polsce. Skoncentrowano się na takich kwestiach, jak uwarunkowania kształcenia zawodowego, podstawy prawne kształcenia zawodowego więźniów, możliwości kształcenia zawodowego przewidziane dla więźniów, a także warunki kształcenia zawodowego przewidziane dla więźniów oraz trudności w kształceniu zawodowym więźniów. Kształcenie zawodowe osób osadzonych jest w Polsce niezwykle ważną kwestią, dotyczącą zagadnienia ogólnego kształcenia zawodowego. Wsparcie w pozytywnej readaptacji zawodowej osób osadzonych to istotny temat, który skłania do dyskusji społecznej, czy na pewno w tym zakresie nie ma żadnych trudności, na które mogą natrafić więźniowie. Wszystkie organizacje, które świadczą pomoc w kwestii osób wykluczonych społecznie (także tych zagrożonych), czyli również osób osadzonych, wykonują wiele zadań, które mają na celu wsparcie tych osób w odniesieniu sukcesu w obszarze zawodowym. Cały ogólny system pomocy więźniom tworzą: kuratorzy, Służba Więzienna, różne instytucje pomocy społecznej.
Article Details
Bibliografia
Bazos, A. (2004). Hausman Jessica, Correctional Education as a Crime Control Program. Department of Policy Studies: UCLA School of Public Policy and Social Research.
Kupisiewicz, Cz. (2010). Szkoła alternatywna – definicje, rodzaje, ocena, perspektywy rozwoju. W: Z. Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XX wieku (s. 17-26). Poznań–Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kwiatkowski, S.M. (2002). Globalne i lokalne cele edukacji zawodowej. W: A. Karpińska (red.), Edukacja w dialogu i reformie(s. 269-273). Białystok: Trans Humana.
Kwiatkowski, S.M. (2006). Kształcenie zawodowe – wyzwania, priorytety, standardy. Warszawa: IBE.
Łozowiecka, W. (2008). Uwarunkowania psychologiczno-pedagogiczne przygotowania do efektywnej pracy zawodowej. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Edukacja ustawiczna. Wymiar teoretyczny i praktyczny (s. 205-212). Warszawa–Radom: IBE.
Nicgorski, M. (2012). Realizacja przez Centralny Zarząd Służby Więziennej projektów w ramach Poddziałania 1.3.4. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w latach 2008-2011. Warszawa: Centralny Zarząd Służby Więziennej.
NIK (2010). Raport Najwyższej Izby Kontroli. Funkcjonowanie szkół więziennych. Warszawa: NIK.
Nowacki, T. (1968). Problematyka i metodologia badań kształcenia zawodowego. W: T. Nowacki (red.), Kształcenie zawodowe. Problematyka i przegląd badań. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Szkolnictwa Zawodowego.
Pierzchała, K. (2011). Resocjalizacja więźniów poprzez pracę. Więźniowie na wałach przeciwpowodziowych. W: M. Marszałek, G. Sobolewski, T. Konopka, A. Cyran (red.), Bezpieczeństwo RP w wymiarze narodowym i międzynarodowym (s. 422-427). Kielce: Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego w Kielcach.
Pierzchała, K. (2013). Kapelan więzienny w procesie resocjalizacji penitencjarnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K. (2016). Destygmatyzacja przestępców w świetle Magisterium Kościoła oraz poglądów na resocjalizację. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pierzchała, K. (2018). Możliwości kształcenia ustawicznego służby więziennej oraz osadzonych. W: E. Stokowska-Zagdan, J. Flanz (red.), Kształcenie ustawiczne. Wymiar interdyscyplinarny (s. 90-98). Skierniewice: Wydawnictwo PWSZ.
Szczepanik, R. (2011). O potrzebie kształcenia (się) ustawicznego pedagogów resocjalizacyjnych. W: M. Znajmiecka-Sikora, B. Kędzierska, E. Roszko (red.), Podstawy kształcenia ustawicznego od A do Z. Psychologiczne metody wspierania rozwoju osób dorosłych. Łódź: Wydawnictwo „Ego”.
Urban, B., Stanik, J. M. (2007). Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna (t. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wawrzyniak, L. (2004). Resocjalizacja w warunkach zakładu karnego. W: B. Urban (red.), Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Mysłowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. kard. Augusta Hlonda.
Widelak, D. (2008). Kształcenie osadzonych w polskiej praktyce penitencjarnej. W: Z. Jasiński, A. Kurek, D. Widelak (red.), W dziewięćdziesięciolecie polskiego więziennictwa. Księga jubileuszowa. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Woźniakowska, D. (2006). Wykształcenie i umiejętności zawodowe skazanych. Skazani i byli skazani na rynku pracy − ocena problemu z punktu widzenia organizacji pozarządowych. Warszawa: Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności.