Powstanie grupy w aspekcie oddziaływań wychowawczo-trenerskich. Szkic z zakresu praktyki pedagogicznej

Main Article Content

Bartłomiej Gaik

Abstrakt

Proces resocjalizacji opiera się na dwóch podstawowych metodach oddziaływania na jednostkę. Pierwszą z nich jest oddziaływanie oparte na bezpośredniej relacji wychowawcy z wychowankiem. Drugą metodą jest praca opierająca się na grupie społecznej. Niniejszy tekst jest próbą podsumowania praktyki pedagogicznej i zestawienia jej z wymaganiami teoretycznymi. Przedmiotem analizy jest dynamika powstania grupy i pogłębiony proces jej tworzenia. Przedstawione zostały czynniki sprzyjające procesowi powstania grupy oraz podstawowe metody jej pozytywnego tworzenia. Grupa w procesie resocjalizacji jest najważniejszym instrumentem oddziaływań socjoterapeutycznych. Umiejętne sterowanie jej powstaniem i dynamiką zmian jest gwarantem sukcesu resocjalizacji w przypadku nieletnich. Umiejętne sterowanie jej pracą powoduje, że resocjalizacja przenosi się z zewnętrznych nakazów na wewnętrzne normy i wartości zarówno jednostek, jak i całej społeczności. Praca włożona w umiejętne zbudowanie i uruchomienie procesów grupowych jest bardziej efektywna w kontekście czasu niż bezpośredni nadzór wychowawczy.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Freud, S. (2007). Technika terapii. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Gaik, B. (2013). Metody pracy z dziećmi dysfunkcyjnymi społecznie. W: M. Kolankiewicz, B.M. Nowak (red.), Rodzina w potrzebie – kierunki wychodzenia z kryzysu (s. 55-67). Warszawa: Wydawnictwo UW, WSNS, Fundacja Orlen.
Górski, S. (1985). Metodyka resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo IW CRZZ.
Palmer, J. O. (1980). A Primer of Eclectic Psychotherapy. Monterey, CA: Brooks/Cole Publishing.
Pierzchała, K. (2006). Poczucie powinności i odpowiedzialności u młodzieży katolickiej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K. (2013). Kapelan więzienny w procesie resocjalizacji penitencjarnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Sobczak, S. (2009). Aksjologia i teleologia pedagogiki resocjalizacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Pedagogium.
Yalom, I. D. (1995). The Theory and Practice of Group Psychotherapy. New York: Basic Books.