Aksjologia współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej jako podstawa jej sukcesu

Main Article Content

Marian Nowak

Abstrakt

Życie człowieka charakteryzują wartości realizowane w wolności. Dotyczy to także resocjalizacji. Wartościami zajmuje się aksjologia, a w pedagogice – aksjologia wychowania. Główny problem artykułu sformułowano jako pytanie: Jaka jest rola wartości w sukcesie oddziaływań resocjalizacyjnych? W odpowiedzi na ten problem podjęto najpierw określenie roli wartości w wychowaniu i w pedagogice, następnie wskazano na specyficzne aspekty procesu resocjalizacji, aby w tym kontekście przedstawić zagadnienie roli wartości w procesie skutecznej resocjalizacji.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Cichoń, W. (1980). Aksjologiczne podstawy teorii wychowania. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Corallo, G. (2010). Pedagogia. Vol. 1: L’educazione. Problemi di pedagogia generale. Roma: Armando.
Czerny, J. (1998). Zarys pedagogiki aksjologicznej. Katowice: UŚ.
Fullat, O., Genis, I. (1999). Sens et éducation. W: J. Houssaye (dir.), Éducation et philosophie. Approches contemporaines (s. 198-222). Paris: ESF.
Gałkowski, J.W. (1996). Wychowanie a wartości. Roczniki Nauk Społecznych, 24 (2), 20-28.
Heschel, A.J. (2014). Kim jest człowiek? Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Hildebrand, D. von (1982). Fundamentalne postawy moralne. W: D. von Hildebrand, J. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner (red.), Wobec wartości (s. 11-55). Poznań: W drodze.
Ingarden, R. (1975). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kamiński, S. (1986). Jak uporządkować rozmaite koncepcje wartości? W: S. Sawicki (red.), O wartościowaniu w badaniach literackich (s. 7-24). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kunowski, S. (2003). Wartości w procesie wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Machel H. (2001). Psychospołeczne uwarunkowania pracy resocjalizacyjnej personelu więziennego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Machel, H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk: Wydawnictwo Arche.
Musaio, M. (2010). Pedagogia della persona educabile. L’educazione tra interiorità e relazione. Milano: Vita e Pensiero.
Nowak, M. (2012). Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Olbrycht, K. (2000). Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice: UŚ.
Rutkowska, D. (2003). Wpływ uprzedniej aktywizacji automatycznego vs refleksyjnego systemu wartościowania na operowanie pojęciami aksjologicznymi u osób o różnym stopniu ich ukształtowania. Przegląd Psychologiczny, 46 (2), 161-177.
Rylke, H., Klimowicz, G. (1992). Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Sobczak, S. (2008). Resocjalizacja w ujęciu pedagogicznym. W: B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja (t. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sobczyszyn, U. (2014). Wartości noetyczne w procesie resocjalizacji. Na przykładzie badań osadzonych po raz pierwszy w zakładach karnych Okręgu Lubelskiego. Niepublikowana praca doktorska, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin.
Sośnicki, K. (1967). Istota i cele wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Tarnowski, J. (1990). Jak wychowywać? Warszawa: ATK.