Sociotherapy as a Way to Help Children and Young People with Functional Disorders
Main Article Content
Abstrakt
Socjoterapia jako forma pomocy dzieciom i młodzieży przejawiającym zaburzenia w funkcjonowaniu
Wczesne dostrzeżenie zaburzeń w funkcjonowaniu dzieci i młodzieży oraz próba motywowania do zmian są nie lada wyzwaniem dla rodziców czy nauczycieli.
W niniejszym artykule przedstawione zostało ogólne spojrzenie na socjoterapię jako pewnego rodzaju pomoc psychologiczną „w obszarze oświaty i instytucji opiekuńczo-wychowawczych, ukierunkowaną na dzieci i młodzież z grup ryzyka i/lub przejawiające zaburzenia w funkcjonowaniu psychospołecznym, która polega na intencjonalnym uruchamianiu czynników pomocowych, wykorzystujących procesy grupowe w celu kompensacji potencjalnych deficytów rozwoju psychospołecznego uczestników grupy” (Jankowiak, 2013, s. 49-50). Zostały zaprezentowane treści dotyczące interdyscyplinarnego rozumienia pojęcia socjoterapii, jej celów, budowania relacji socjoterapeutycznej, diagnozy oraz pracy w zakresie zachowania i wychowania, emocji oraz korygowania obrazu własnej osoby.
Article Details
Bibliografia
Gelso, J.C., Hayes J.A. (2005). Relacja terapeutyczna [The Therapeutic Relationship]. Gdańsk: GWP.
Gindrich, P. (2007). Psychospołeczne komponenty nieprzystosowania [Psychosocial Components of Maladjustment]. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Doliński, D. (2000). Mechanizmy wzbudzania emocji [Mechanisms for Building Emotions]. In: J. Strelau (ed.), Psychologia. Podręcznik akademicki [Psychology. Academic Textbook]. Vol. 2. (pp. 383-392). Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne.
Jagieła, J. (1966). Analiza roli socjoterapii we współczesnej psychiatrii [An Analysing of Sociotherapy in Contemporary Psychiatry]. Warsaw: Wydawnictwo: Adam Marszałek.
Jagieła, J. (2007). Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny [Sociotherapy in School. A Brief Psychologcial Guide]. Kraków: Rubikon.
Jankowiak, B. (2013). Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka [Sociotherapy as a Form of Psychological and Pedagogical Assistance]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Jankowiak, B., Soroko, E. (2014). Style socjoterapeutycznej pracy grupowej z dziećmi i młodzieżą z perspektywy czynników pomocowych [Sociotherapeutic Styles for Group Work with Children and Adolescents from the Perspective of Aid Factors]. Studia Edukacyjne, 31, pp. 195-218.
Kawula, S. (1980). Istota i zakres diagnostyki pedagogicznej środowiska [The Essence and Scope of Environmental Pedagogical Diagnostics]. In: S. Kawula, Z. Dąbrowski, M. Gałaś (ed.), Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i kulturalnych środowiska [Diagnosing the Care, Upbringing and Cultural Needs of the Environment] (pp. 40-80). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Knap, H. (2009). Komunikacja w terapii [Communication in Therapy]. Warsaw: PWN.
Konopnicki, J (1964). Powodzenia i niepowodzenia szkolne [Success and Failure in School]. Warsaw: PZWS.
Kulas, H. (1986). Samoocena młodzieży [Adolencent Self-Evaluation]. Warsaw: WSiP.
Kupisiewicz, Cz. Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny [A Pedagogical Dictionary]. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Levenson, R.W. (1998). Funkcjonalne podejście do ludzkich emocji [A Functional Approach to Human Emotions]. In: P. Ekman, R.J. Dawidson (ed.), Natura emocji [The Nature of Emotions] (pp. 112-115). Gdańsk: GWP.
Ładyżyński, A. (2017). Terapia jako forma pomocy rodzinie w powrocie do równowagi [Therapy as a Way to Aid a Family in Regaining Equilibrium]. In: M. Parzyszek, M. Samorańska (ed.), Rodzina wsparcie i pomoc [The Family, Support and Aid] (pp. 205-212). Lublin: Episteme.
Łosiak, W. (2009). Socjoterapia [Sociotherapy]. In: J. Siuta (ed), Słownik psychologii [Pedagogical Dictionary] (p. 262). Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.
Milerski, B., Śliwierski, B. (2000). Pedagogika. Leksykon [Pedagogy. Lexicon]. Warsaw: PWN.
Muszyńska, E. (2005). Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych [General Problems in Upbringing Disabled Children in a Family]. In: I. Obuchowska (ed.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie [A Disabled Child in the Family] (pp. 101-164). Warsaw: WSiP.
Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje [Understanding Emotions]. Warsaw: PWN.
Ostrowska, K. (1999). Dojrzałość [Maturity]. In: D. Lalak, T. Pilch (ed.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej [Elementary Concepts of Social Pedagogy and Social Work] (pp. 56-58). Warsaw: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pecyna, M.B. (1998). Rodzinne uwarunkowania dziecka w świetle psychologii klinicznej [A Child’s Family Conditions in the Light of Clinical Psychology]. Warsaw: WSiP.
Pecyna, M.B. (1999). Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej [Clinical Psychology in Pedagogical Practice]. Warsaw: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pilecka, W. (1999). Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka [Chronic Disease in a Child’s Life and Development]. In: W. Pilecka, P. Majewicz, A. Zawadzki (ed.), Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie [How to Support the Psychological Development of Somatically Disabled Children] (pp. 7-36). Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Popielarska, A. (1989). Etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych u dzieci [Etiology and Pathogenesis of Psychic Disturbances in Children]. In: A. Popielarska, M. Popielarska (ed.), Psychiatria wieku rozwojowego [Psychiatry in the Developmental Years]. Warsaw: PZWL.
Sawicka, K. (1999). Socjoterapia [Sociotherapy]. Warsaw: Wydawnictwo Seventh Sea.
Sawicka, K. (1999). Współczesne tendencje w systemie opieki nad dziećmi, Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze [Contemporary Tendencies in the Child Caretaking System, Caretaking and Upbringing Problems], 5, 336-342.
Sobolewska, Z. (1993). Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć [Sociotherapeutic Activities for Children and Adolescents]. Warsaw: OPTA.
Strus, W. (2009). Podstawowe właściwości dojrzałości emocjonalnej [Basic Traits of Emotional Maturity]. In: K. Franczak, M. Szpringer (ed.), Oblicza dojrzałości emocjonalnej dzieci i młodzieży [The Face of Emotional Maturity in Children and Youth] (pp. 61-88). Warsaw: Wydawnictwo Salezjańskie.
Sulestrowska, H. (1989). Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży [Behavioral Disorders in Children and Adolescents]. In: A. Popielarska., M. Popielarska (ed.), Psychiatria wieku rozwojowego [Psychiatry for the Developmental Years]. Warsaw: PZWL.
Tonnesmann, M. (2008). Przeniesienie i przeciwprzeniesienie [Transferring and Countertransferring]. In: S. Budd, R. Rusbridger (ed.), Współczesna psychoanaliza brytyjska [Contemporary British Psychoanalysis] (pp. 231-249). Warsaw: Oficyna Ingenium.
Wilk, M. (2014). Diagnoza w socjoterapii [Diagnosis in Psychotherapy]. Sopot: Wydawnictwo GWP.
Wilsz, J. (2009). Teoria pracy [Work Theory]. Kraków: Impuls.
Woynarowska B. (2007). Edukacja zdrowotna [Health Education]. Warsaw: PWN.
Wysocka, E. (2003). Dojrzałość szkolna [School Maturity]. In: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku [21st-Century Pedagogical Encyclopedia] (pp. 722-729). Warsaw: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Ziemski, S. (1971). Cykl działania zorganizowanego a diagnoza. Prakseologia [The Cycle of Organized Activity and the Diagnosis. Praxiology], 39-40.