Selected Aspects of Pedagogical Family Diagnosis

Main Article Content

Danuta Opozda

Abstrakt

Wybrane aspekty diagnozy pedagogicznej rodziny


W niniejszym tekście podjęte są rozważania dotyczące diagnozy pedagogicznej w odniesieniu do rodziny, a ściślej wychowania w rodzinie, celem dokonania pewnego ogólnego oglądu i wskazania na wybrane aspekty diagnozy szczególnie istotne i przydatne w pedagogicznym rozpoznaniu rodziny. Uniwersalne i znane w pedagogice uwagi, klasyfikacje i właściwości diagnozy mają i powinny mieć przełożenie na diagnozę w odniesieniu do rzeczywistości wychowania w rodzinie, nabywają jedynie specyfiki z racji diagnozowanego przedmiotu – fragmentu rzeczywistości. W pierwszej części tekstu przedstawiono wybrane aspekty diagnozy pedagogicznej, które uznano za ważne z perspektywy wychowania w rodzinie. W drugiej natomiast zasygnalizowano kilka kwestii dotyczących rodziny jako przedmiotu diagnozy w pedagogice.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Barbaro, de B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny [Introduction to a Systematic Understanding of the Family]. Kraków: CM UJ.
Izdebska J. (2015). Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie rodzinne. Kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej [Child – Childhood – Family – Family Education. Categories of Family Pedagogy in the Perspective of Personalistic Pedagogy]. Białystok: Wydawnictwo NWSP w Białymstoku.
Kawula, S. (1997). Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza [The Family as a Care and Upbringing Group and Institution]. In: J. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke. Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki [Family Pedagogy. Realms and a Panorama of Problems] (p. 45-81). Toruń: Wydawnictwo Akapit.
Korczyński, M., Okrasa, M., Wierzchowska-Konera, B. (2014). Pochylmy się nad dzieckiem. Idea i dzieło Janusza Korczaka [Let’s Take a Look at the Child. The Ideas and Work of Janusz Korczak]. Lublin: WN UMCS.
Kukołowicz, T. (1996). Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia [The Upbringing Family. Select Issues]. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Lepalczyk, I., Badura J. (1987). Elementy diagnostyki pedagogicznej [Elements of Pedagogical Diagnosis], Warsaw: PWN
Marynowicz-Hetka, E. (2007). Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki [Social Pedagogy. An Academic Textbook]. Vol. 1. Warsaw: PWN.
Opozda, D. (2013). Rodzina w pedagogice [The Family in Pedagogy]. In: E. Gigilewicz (ed.). Encyklopedia Katolicka. Vol. 17. Lublin: TN KUL.
Piekarski, J. (1985). Środowisko rodzinne jako przedmiot diagnozy pedagogicznej – główne przesłanki teoretyczne i metodologiczne [The Family Environment as the Subject of Pedagogical Diagnosis. Main Theoretical and Methodological Premises], Ruch Pedagogiczny, (27) 2/3, 100-111.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna [Psychological Diagnosis. Diagnosing as a Professional Competence]. Gdańsk: GWP.
Słownik Języka Polskiego [Dictionary of the Polish Language] (1996). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szewczuk W. (ed.) (1998). Encyklopedia psychologii [Encyclopedia of Psychology]. Lublin: Fundacja Innowacja.
Świętochowski, W. (2015). Rodzina w ujęciu systemowym [The Family in the Systems Concept]. In: I. Janicka, H. Liberska (ed.), Psychologia rodziny [Family Pedagogy] (p. 21-47). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wilk, J. (2016). Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane [The Family Pedagogue. Select Issues]. Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Wysocka, E. (2008). Pedagog społeczny w obszarze pracy z rodziną – meandry i pułapki postępowania diagnostycznego oraz problematyka i próba konceptualizacji modelu strukturalno-funkcjonalnego diagnozy środowiska rodzinnego [The Social Pedagogue in the Field of Work with a Family: Meanders and Traps of Diagnostic Progress as well as Problems and an Attempt to Conceptualize the Structural-Functional Model of Diagnosing the Family Environment]. In: B. Kromolicka (ed.), Pedagog społeczny w meandrach środowiska lokalnego [A Social Pedagogue in the Meanders of the Local Environment] (p. 359-374). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe USz.
Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania [Diagnostic Pedagogy. New Fields and Solutions]. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Ziemski S. (1973). Problemy dobrej diagnozy [Problems with a Good Diagnosis]. Warsaw: Wiedza Powszechna.