Wartość rodziny w opiniach studentów państwowych uczelni wyższych. Zarys problemu
Main Article Content
Abstrakt
Rodzina była i jest ważnym środowiskiem w życiu ludzi w różnym wieku. W sposób szczególny utożsamiają się z nią dzieci, które w życiu dorosłym konstruują podobny model rodziny. Autorki podjęły się próby poszukiwania odpowiedzi na następujące pytania: „Jakie są opinie studentów na temat wartości rodziny?”; „Czym jest dla nich rodzina?”; „Jaki model rodziny dominuje w ich wypowiedziach?” oraz „Co studenci są gotowi zrobić/poświęcić dla własnej rodziny?”. W tym celu przeprowadziły badania wśród 80 studentów czterech państwowych uczelni wyższych. Z uzyskanego materiału wynika, że rodzina nadal zajmuje priorytetowe miejsce w hierarchii wartości studiujących młodych dorosłych, jest dla nich wartością „ponadczasową”, która pomimo wielu przeobrażeń społeczno-gospodarczych mocno osadzona jest w życiu człowieka. Badani konstruują model rodziny, podobny do własnej rodziny biologicznej, oparty na związku małżeńskim oraz scementowany narodzinami dzieci i ich wychowywaniem.
Article Details
Bibliografia
Kałużny, R., Kałużny, Ł. (2014). Wartości uznawane przez studentów studiów niestacjonarnych. Edukacja Dorosłych, 2, 175-189.
Kawczyńska-Butrym, Z. (2012). Rodzina jako wartość w badaniach młodzieży województwa warmińsko-mazurskiego. Forum Socjologiczne, 2, 277-296.
Kitlińska-Król, M. (2016). Preferencje aksjologiczne studentów pedagogiki. Chowanna, 1(46), 153-174.
Kobyłecka, E. (2009). Nauczyciele i uczniowie gimnazjum wobec wyborów wartości. Między pewnością a zwątpieniem. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ.
Majkowski, W. (2008). Etos rodziny a postmodernistyczna filozofia. W: W. Muszyński, E. Sikora (red.), Miłość, wierność i uczciwość na rozstajach współczesności. Kształty rodziny współczesnej (s. 26-27). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Malewska, E. (2008). Praca – wartość czy konieczność. W: R. Gerlach (red.), Edukacja i praca. Konteksty – wyzwania – antynomie. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Przybysz-Zaremba, M., Siedlaczek-Szwed, A. (2018). VALUES APPRECIATED BY CONTEMPORARY YOUTH – BASED ON RESEARCH CONDUCTED AMONG POLISH-LITHUANIAN YOUTH. 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM. SGEM 2018 Conference Proceedings Vol. 5. Sciences & Society Issue 3.4. Sofia: Published by STEF92 Technolofy Ltd. ISBN 978-619-7408-56-0; ISSN 2367-5659. DOI: 105593/sgemsocial2018/3.4.
Przybysz-Zaremba, M. (2011). Family in the Life of Polish Youth – what Value is it? Journal of Educational Review, 4, 4(December), 589-593.
Przybysz-Zaremba, M. (2011a). Family as Value. The Model of a Family Moulded by Graduating Students. Journal of Pedagogy and Psychology, 4, 1, 73-81. DOI: 10.2478/v10195-011-0046-1.
Strózik, T. (2014). System wartości a ocena jakości życia młodzieży akademickiej w świetle badań ankietowych studentów uczelni Poznania. Studia oeconomica posnaniensia, 2, 2 (263), 5-23.
Szafraniec, K. (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Milerski B., Śliwerski B. (red.). (2000). Pedagogika. Leksykon. Warszawa: PWN.
Więckiewicz, B. (2016). Małżeństwo jako wartość i cel życiowy w opinii młodzieży akademickiej. Społeczeństwo i Rodzina, 48(3), 112-128.
Wolny, B. (2008). Wartości życia człowieka w opinii studentów pedagogiki. W: J. Kostkiewicz (red.), Aksjologia w kształceniu pedagogów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Zielińska, A. (1995). Dla uczniów i nauczycieli z miasta. Najważniejszych pięć wartości. Edukacja i Dialog, 4 (67); http://edukacjaidialog.pl/archiwum/1995.93/kwiecień.108/dla_uczniow_i_nauczycieli_z_miasta_najwzniejszych_piec_wartosci.365.html (dostęp: 08.10.2019).