Prawość – zapomniana cnota. Głos w kwestii reprodukcji prawości w strukturze charakteru i osobowości młodego pokolenia

Main Article Content

Alicja Żywczok

Abstrakt

Autorka artykułu twierdzi, że prawość choć stanowi rdzenną kategorię deontologii i wartość moralną konstytuującą człowieka, relatywnie rzadko staje się przedmiotem badań przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych, takich jak pedagogika. Podjęła się więc eksploracji niektórych zagadnień w ramach szerszych badań dotyczących ludzkiej prawości. Niniejszy tekst stanowi zatem próbę udzielenia odpowiedzi na kilka pytań badawczych: jak przejawia się prawość w ludzkim zachowaniu (zwłaszcza czynach)?; na jakiej podstawie daje się rozpoznać symetryczne przeciwieństwo prawości – nieprawość oraz wyodrębnić odmiany nieprawości?; na czym polega wychowanie do reprezentowania prawości w rodzinnym środowisku wychowującym?; jak za pośrednictwem procesu wychowania dokonać internalizacji normy „bądź prawy” oraz interioryzacji prawości (jako wartości) w strukturze charakteru oraz osobowości dzieci i młodzieży? Odwołując się do aktualnego stanu wiedzy, Autorka zaakcentowała znaczenie interdyscyplinarnej kategorii prawości dla rozwoju pedagogiki. Oprócz wyjaśnień leksykalnych zaprezentowała naukowe ujęcie prawości jako między innymi: cnoty (zbiorczej), dyspozycji (cechy charakteru), normy (zasady postępowania), powinności moralnej, postawy moralnej, wzorca postępowania, wzoru osobowego, komponentu ideału wychowania, celu wychowania, budulca autorytetu pedagogicznego. Ukazała również istotne w rozwoju diagnostyki pedagogicznej przejawy i przeciwieństwa prawości (typy nieprawości) oraz specyfikę procesu wychowania człowieka prawego, zwłaszcza w środowisku rodzinnym. Posłużenie się metodami hermeneutycznymi w badaniu problematyki prawości okazało się uzasadnione, biorąc pod uwagę konieczność jej pogłębionego poznania.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Arystoteles (2007). Etyka nikomachejska (tł. D. Gromska). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Derdziuk, A. (2019). Człowiek na maksa. Rzeszów: Bonus Liber Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej.
Fromm, E. (2000). Mieć czy być? (tł. J. Karłowski). Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”.
Frycz Modrzewski, A. (2003). Wybór pism (oprac. W. Voisé). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Grondin, J. (2007). Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej (tł. L. Łysień). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Hildebrand, D. (1982). Fundamentalne postawy moralne. Prawość. W: D. Hildebrand, J.A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner, Wobec wartości (s. 7-19). Poznań: W drodze.
Inny słownik języka polskiego PWN. P-Ż (2017). M. Bańko (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jaśtal, J. (2015). Etyka i czas. Wariacje aretologiczne. Kraków: „Księgarnia Akademicka”.
Kant, I. (2015). Metafizyka moralności (tł. E. Nowak). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kunowski, S. (1946). Proces wychowawczy i jego struktury: temperament, indywidualność, charakter, osobowość. Zarys teorii. Lublin: Instytut Pracy Nauczycielskiej.
Mały słownik języka polskiego (1968). S. Skorupka, H. Auderska, Z. Łempicka (red.). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Mistrz Wincenty Kadłubek (1996). Kronika polska (tł. B. Kürbis). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Nowak, M., Ożóg, T., Rynio, A. (red.) (2003). W trosce o integralne wychowanie. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Opiela, M.L., Braun, K. (red.) (2017). W kręgu integralnego wychowania. Refleksja teologiczno-pedagogiczna. Lublin: Wydawnictwo „Werset”.
Opozda, D. (red.) (2015). Rodzina miejscem integralnego rozwoju i wychowania. Lublin: Wydawnictwo „Episteme”.
Podstawka, K. (2016). Prawość. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 885-889). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN.
Słownik przewodnik filozoficzny. Osoby – problemy – terminy (2012). Maryniarczyk, A., Jaroszyński, P., Kiereś, H., Zdybicka, Z.J. (red.). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Żywczok, A. (2016). Wychować człowieka prawdomównego. Koncepcje, badania naukowe, wdrożenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Żywczok, A. (2017). Kłamstwo – zagrożenie dla trwałości związku małżeńskiego i spójności rodziny. Wychowanie w Rodzinie, 16 (2), 213-226.