The Relationship Between Male/Female Identities Along the Biblical-Christian Tradition: Guidelines for Today’s Educations
Main Article Content
Abstrakt
Relacja między męską i żeńską tożsamością według tradycji biblijno-chrześcijańskiej. Wytyczne dla współczesnej pedagogiki
W artykule przedstawiono antropologiczne, filozoficzne i teologiczne podstawy relacji między tożsamością męską/żeńską w świetle tradycji biblijno-chrześcijańskiej. Pierwsza część wprowadza pojęcie wzajemności pierwotnej w Rdz 1-2, skupiając się na powinowactwie i różnicy między mężczyzną i kobietą oraz wzajemnej niezbędności. Druga część dotyczy wzajemności męsko-żeńskiej zgodnie z „teologią ciała” Jana Pawła II, która zawiera szeroko rozumiane pojęcie wolności. W części końcowej artykuł ukazuje zadania edukacyjne uwzględniające naturę ludzkiego ciała w odniesieniu do personalizmu chrześcijańskiego. Proponowana wizja pedagogiczna opiera się na promowaniu tożsamości męskiej i żeńskiej zgodnie z ich różnicą i wspólną godnością.
Article Details
Bibliografia
Aristotle. Politics. Vol. I. 1253a.
Cassirer, E. (1953). The philosophy of symbolic forms. Vol. I. New Haven: Yale University Press.
Eshghinejad, S. Gritter, K. (2016). EFL students’ attitudes toward learning English language: the case study of Kashan University students. Cogent Education, 3, 1-13.
García Hoz, V. (2005). L’educazione personalizzata [Personalized education]. Brescia: La Scuola.
Heraclitus. Fragments. n. 2.
John Paul II. (1980). Revelation and discovery of the nuptial meaning of the body (9/1/1980), n. 5.
John Paul II. (1980a). The man-person becomes a gift in the freedom of love (16/1/1980), n. 5.
John Paul II. (1988). Mulieris dignitatem (15/8/1988), n. 7.
John Paul II. Man becomes the image of God by communion of persons (14/11/1979), n. 1.
Kongregacja Nauki Wiary (2004). List do Biskupów Kościoła katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i świecie, (31/5/2004).
Mullola, S. Ravaja, N. Lipsanen, J. Alatupa, S. Hintsanen, M. Jokela, M. Keltikangas Järvinen, L. (2012). Gender differences in teachers’ Pperceptions of students temperament, educational competence and teachability. British Journal of Educational Psychology, 82, 185-206.
Pahlke, E. Shibley, J. Allison, A.M. (2014). The effects of single-sex compared with coeducational schooling on students’ performance and attitudes: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 4, 1042-1072.
Peeters, M. (2013). Gender – światowa norma polityczna i kulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.
Voyer, D. Voyer, S.D. (2014). Gender differences in scholastic achievement: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 4, 1174-1204.