Pilna potrzeba refleksji nad samoświadomością, podmiotowością i wychowaniem godnym osoby

Main Article Content

Alina Rynio

Abstrakt

Artykuł ukazuje fundament antropologiczny oraz odniesienia teoretyczno-pragmatyczne. Publikacja, poświęcona pilnej potrzebie refleksji nad samoświadomością, podmiotowością i wychowaniem godnym osoby, przeznaczona jest dla zainteresowanych osobowym i podmiotowym kontekstem oddziaływań wychowawczych. Artykuł dedykowany jest osobom poszukującym metody skutecznego wychowania. Lektura tej publikacji może być użyteczna dla osób szukających mistrzów i autentycznie zatroskanych o dobre wychowanie i jasny kształt swojej własnej przyszłości i przyszłości swoich dzieci. Wychowanie jest tu rozumiane jako obdarzanie dojrzałym człowieczeństwem tych, którzy jeszcze tej dojrzałości nie mają oraz jako droga prowadząca do szczęścia, jakim jest wieczność. Publikacja dostarcza refleksji na temat wychowania godnego osoby, które dotyka natury ludzkiego serca, pozwala poznać prawdę, miłować dobro i przylgnąć do rzeczywistości po to, aby życie było czymś bardziej pozytywnym, czymś pięknym i by było odpowiedzią na wyzwania współczesności.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Błasiak, A. (2009). Aksjologiczne aspekty procesu wychowania. Kraków: Ignatianum.
Chrobak, S. (2016). O aktualności przesłania Deklaracji o wychowaniu chrześcijańskim „Gravissimum educationis”. Pedagogika Społeczna, 3 (61),145-156.
Czerepaniak-Walczak, M. (1994). Podmiotowość w perspektywie pedagogiki. Szczecin–Gorzów Wielkopolski.
de Beni M. (2007). Mieć odwagę być wychowawcami dzisiaj. W: A. Rynio ( red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością (s. 61-69). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Denek, K. (1998). O nowy kształt edukacji. Toruń: Wydawnictwo Akapit.
Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim „Gravissimum educationis” (2002). W: Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje (s. 314-323). Poznań: Pallottinum.
Dziaczkowska, L. (2016). Podmiotowość. W: K. Chałas, ks. A. Maj (red.). Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 781-785). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne.
Giussani, L. (2013). Un evento reale nella vita del uomo.1990-1991. Milano: BUR.
Giussani, L. (2002). Ryzyko wychowawcze jako tworzenie osobowości i historii. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.
Górska, L.(2008). Podmiot i podmiotowość w wychowaniu. Studium z perspektywy poznawczej pedagogiki integralnej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Gurycka, A. (1989). Podmiotowość – postulat dla wychowania. W: A. Gurycka (red.), Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych dzieci i młodzieży. T.1. Warszawa.
Juszczyk-Rygałło, J. (2016). Kształtowanie podmiotowości ucznia w relacji do jego tożsamości. Edukacja alternatywna w teorii i praktyce, 11(40), 13-24.
Kiereś, B. (2015a). U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Kiereś, B.(2015b). Człowiek w rodzinie. Refleksja pedagogiczna na kanwie Mieczysława Alberta Krąpca teorii osoby. W: A. Rynio, K. Braun, M. Jeziorański, I. Szewczak (red.), Obudzić (nie)odkryty potencjał małżeństwa i rodziny, seria Biblioteka Katedry Pedagogiki Chrześcijańskiej Katolickiego Uniwersytetu Jana Pawła II (s. 21-31). Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Kukołowicz, T., Całka E. (1993). Podmiotowość wychowanka. W: F. Adamski (red.), Poza kryzysem tożsamości. W kierunku pedagogiki personalistycznej (s. 81-87). Kraków.
Kukołowicz, T. (1996). Wychowujący nauczyciel. W: taż, Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia (s. 68-69). Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Łobocki, M. (2010). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Impuls.
Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Rynio, A. (2004). Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rynio, A. (2017). Odpowiedzialność rodziców za religijno-moralne wychowanie dziecka w rodzinie. Tradycja i współczesność. W: E.J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska (red.). Dziecko w historii – w kręgu kultury chrześcijańskiej (s. 293-311). Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.
Rynio, A. (2005). Podmiotowość w edukacji. Dydaktyka literatury, 25, 161-176.
Rynio, A. (2015). Przedmowa. W: F. Nembrini. Między ojcem a synem. O budowaniu relacji (s. 5-8). Kraków: Wydawnictwo M.
Rynio, A. (2017). Refleksje wokół podmiotowości w wychowaniu i edukacji. W: A. Solak, J. Bluszcz (red.), Personalizm pracy ludzkiej. Współczesne konotacje. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Rynio, A. (2018). Teoria wychowania w akademickiej działalności Profesor Teresy Kukołowicz. Roczniki Pedagogiczne, 10(46), 55-73.
Skreczko, A. (2000). Znaczenie dwupodmiotowej relacji w wychowaniu dziecka. Studia nad Rodziną, 4/1(6), 123-129.
Sowa, J. (2005). Podmiotowość w wychowaniu. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (s. 456). Warszawa: Żak.
Śliwerski, B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.