Znaczenie hortiterapii w wychowaniu rodzinnym
Main Article Content
Abstrakt
Metoda hortiterapii w wychowaniu rodzinnym jest nowym ujęciem w pedagogice. W artykule naukowej refleksji poddano pojęcie systemu rodzinnego, a następnie jego podstawowe właściwości. System rodzinny jest rozumiany jako jedno z podejść rozumienia rodziny. Jest przedstawiany jako naturalny system przejęty z nauk biologicznych i zastosowany w naukach społecznych i humanistycznych. W dalszej kolejności zwrócono uwagę na nowy model terapii, jakim jest hortiterapia, czyli leczenie ogrodami. Jest to nowa forma pomocy stosowana w leczeniu ludzi cierpiących na różne schorzenia, ale przydatna także w terapii rodzinnej. Hortiterapia służy pomocą zwłaszcza w wychowaniu emocjonalnym, uczuciowym, społecznym, moralnym oraz duchowym.
Article Details
Numer
Dział
Artykuły
Bibliografia
Bertalanffy, L. v. (1967). Robots, Men and Minds. New York: Harper.
Bradshaw, J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
Dobrowolski, A., Majkowska-Gadomska, J., Mikulewicz, E. (2016). Technologie ogrodnicze jako źródło bodźców w hortiterapii. W: B. Płoszaj-Witkowska (red.), Hortiterapia – terapia wspomagająca rehabilitację dzieci i dorosłych (s. 9-18). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Dzida, K., Nurzyńska-Wierdak, R., Smyk, P., Nowak, L., Konopińska, J. (2013). Możliwości zastosowania wybranych gatunków roślin zielarskich przy obiekcie uzdrowiskowym. Annales UMCS, XXIII (3), Sectio EEE Horticultura, 20-32.
Greene, K. de. (1970). Systems psychology. New York: Mc Graw-Hill.
Henschke, M. (2017). Znaczenie traw ozdobnych w hortiterapii.W: A. Krzymińska (red.), Hortiterapia jako element wspierający leczenie tradycyjne (s. 9-26). Poznań: Wydawnictwo Rhytmos.
Ingarden, R. (1987). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Jarrott, S.E., Kwack, H.R., Relf, D. (2002). An Observational Assessment of a Dementia-Specific Horticultural Therapy Program. Hort Technology, 12(3), 403-410.
Kalina-Gagnelid, A., Kosiacka-Beck, E., Myszka-Stąpór, I., Skibińska, M. (2016). Ogrody hortiterapeutyczne dla osób dorosłych z autyzmem – zasady projektowania. Annales UMCS, XXVI (2), Sectio EEE Horticultura, 13-25.
Kopaliński, W. (1983). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa: PWN.
Kot, A. (2018). Hortiterapia. W: M.Z. Stepulak (red.), Światło i dźwięki. Psychologiczne i interdyscyplinarne uwarunkowania niepełnosprawności sensorycznej (s. 166-168). Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.
Krzymińska, A. (2017). Dotyk w hortiterapii. W: A. Krzymińska (red.), Hortiterapia jako element wspierający leczenie tradycyjne (s. 103-115). Poznań: Wydawnictwo Rhytmos.
Lubański, M. (1982). Informacja – system. W: M. Heller, M. Lubański, Sz.W. Ślaga (red.), Zagadnienia filozoficzne współczesnej nauki (s. 13-164). Warszawa: ATK.
Mellody, P. (1993). Granice ja – trudności w ustanawianiu granic funkcjonalnych. Warszawa: Wydawnictwo Santorski & Co.
Nizińska, A., Płoszaj, B. (2016). Hortiterapia dzieci. W: B. Płoszaj-Witkowska (red.), Hortiterapia – terapia wspomagająca rehabilitację dzieci i dorosłych (s. 88-108). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Polnik-Klajn, A., Polnik, E. (2006). Rozważania o rodzinie jako specyficznym środowisku wychowawczych oddziaływań interpersonalnych. W: W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia i współczesność (s. 357-361). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sakowska, J. (1997). Szkoła dla rodziców i wychowawców. Warszawa: CMPPP MEN.
Sidor, B. (2005). Psychospołeczne aspekty funkcjonowania młodzieży mającej rodzeństwo z niepełnosprawnością umysłową. Lublin: TN KUL.
Stepulak, M.Z. (1995). Podejście systemowe we współczesnej psychologii polskiej. Lublin: RW KUL.
Stepulak, M.Z. (2010). Relacyjny wymiar rozwoju osobowego w systemie rodzinnym. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Stepulak, M.Z. (2013a). Specyfika wychowania społecznego w systemie rodzinnym. W: M.Z. Stepulak (red.), Specyfika wychowania w systemie rodzinnym (s. 143-165). Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.
Stepulak, M.Z. (2013b). Specyfika wychowania emocjonalno-uczuciowego w systemie rodzinnym. W: M.Z. Stepulak (red.), Specyfika wychowania w systemie rodzinnym (s. 167-186). Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.
Stepulak, M.Z. (2013c). Specyfika wychowania moralnego w systemie rodzinnym. W: M.Z. Stepulak (red.), Specyfika wychowania w systemie rodzinnym (s. 187-203). Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.
Stepulak, M.Z. (2013d). Specyfika wychowania duchowego w systemie rodzinnym. W: M.Z. Stepulak (red.), Specyfika wychowania w systemie rodzinnym (s. 205-223). Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.
Stepulak, M.Z. (2017). The psychological, ethical and socializing dimension of childchood autism during preschool and early school. Multidisciplinary Journal of School Education, 1 (11), 51-72.
Stuchliński, J. (1981). Teoria systemów w ujęciu Ludwika von Bertalanffy’ego. W: W. Gacparski, D. Miler (red.), Nauka. Technika. Systemy (s. 21-46). Wrocław: Zakład Naukowy im. Ossolińskich.
Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: W. Janicka i H. Liberska (red.), Psychologia rodziny (s. 21-45). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ulczycka-Walorska, M.P. (2015). Elementy hortiterapii w terenach zurbanizowanych przeznaczone dla młodych ludzi. W: B. Płoszaj-Witkowska (red.), Hortiterapia (s. 155-170). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Wichrowski, M., Whiteson, J., Haas, F., Mola, A., Rey, M.J. (2005). Effects of Horticultural Therapy on Mood and Heart Rate in Patients Participating in an Inpatient Cardiopulmonary Rehabilitation Program. Journal Cardiopulmonary Rehabilitation, 25, 270-274.
Zawiślak, G. (2015). Hortiterapia jako narzędzie wpływające na poprawę zdrowia psychicznego i fizycznego człowieka. Annales UMCS, XXV (1), Sectio EEE Horticultura, 21-31.
Zawiślak, G. (2016). Hortiterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi. W: Z. Palak, M. Wójcik (red.), Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej (s. 185-199). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bradshaw, J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
Dobrowolski, A., Majkowska-Gadomska, J., Mikulewicz, E. (2016). Technologie ogrodnicze jako źródło bodźców w hortiterapii. W: B. Płoszaj-Witkowska (red.), Hortiterapia – terapia wspomagająca rehabilitację dzieci i dorosłych (s. 9-18). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Dzida, K., Nurzyńska-Wierdak, R., Smyk, P., Nowak, L., Konopińska, J. (2013). Możliwości zastosowania wybranych gatunków roślin zielarskich przy obiekcie uzdrowiskowym. Annales UMCS, XXIII (3), Sectio EEE Horticultura, 20-32.
Greene, K. de. (1970). Systems psychology. New York: Mc Graw-Hill.
Henschke, M. (2017). Znaczenie traw ozdobnych w hortiterapii.W: A. Krzymińska (red.), Hortiterapia jako element wspierający leczenie tradycyjne (s. 9-26). Poznań: Wydawnictwo Rhytmos.
Ingarden, R. (1987). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Jarrott, S.E., Kwack, H.R., Relf, D. (2002). An Observational Assessment of a Dementia-Specific Horticultural Therapy Program. Hort Technology, 12(3), 403-410.
Kalina-Gagnelid, A., Kosiacka-Beck, E., Myszka-Stąpór, I., Skibińska, M. (2016). Ogrody hortiterapeutyczne dla osób dorosłych z autyzmem – zasady projektowania. Annales UMCS, XXVI (2), Sectio EEE Horticultura, 13-25.
Kopaliński, W. (1983). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa: PWN.
Kot, A. (2018). Hortiterapia. W: M.Z. Stepulak (red.), Światło i dźwięki. Psychologiczne i interdyscyplinarne uwarunkowania niepełnosprawności sensorycznej (s. 166-168). Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.
Krzymińska, A. (2017). Dotyk w hortiterapii. W: A. Krzymińska (red.), Hortiterapia jako element wspierający leczenie tradycyjne (s. 103-115). Poznań: Wydawnictwo Rhytmos.
Lubański, M. (1982). Informacja – system. W: M. Heller, M. Lubański, Sz.W. Ślaga (red.), Zagadnienia filozoficzne współczesnej nauki (s. 13-164). Warszawa: ATK.
Mellody, P. (1993). Granice ja – trudności w ustanawianiu granic funkcjonalnych. Warszawa: Wydawnictwo Santorski & Co.
Nizińska, A., Płoszaj, B. (2016). Hortiterapia dzieci. W: B. Płoszaj-Witkowska (red.), Hortiterapia – terapia wspomagająca rehabilitację dzieci i dorosłych (s. 88-108). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Polnik-Klajn, A., Polnik, E. (2006). Rozważania o rodzinie jako specyficznym środowisku wychowawczych oddziaływań interpersonalnych. W: W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia i współczesność (s. 357-361). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sakowska, J. (1997). Szkoła dla rodziców i wychowawców. Warszawa: CMPPP MEN.
Sidor, B. (2005). Psychospołeczne aspekty funkcjonowania młodzieży mającej rodzeństwo z niepełnosprawnością umysłową. Lublin: TN KUL.
Stepulak, M.Z. (1995). Podejście systemowe we współczesnej psychologii polskiej. Lublin: RW KUL.
Stepulak, M.Z. (2010). Relacyjny wymiar rozwoju osobowego w systemie rodzinnym. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Stepulak, M.Z. (2013a). Specyfika wychowania społecznego w systemie rodzinnym. W: M.Z. Stepulak (red.), Specyfika wychowania w systemie rodzinnym (s. 143-165). Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.
Stepulak, M.Z. (2013b). Specyfika wychowania emocjonalno-uczuciowego w systemie rodzinnym. W: M.Z. Stepulak (red.), Specyfika wychowania w systemie rodzinnym (s. 167-186). Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.
Stepulak, M.Z. (2013c). Specyfika wychowania moralnego w systemie rodzinnym. W: M.Z. Stepulak (red.), Specyfika wychowania w systemie rodzinnym (s. 187-203). Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.
Stepulak, M.Z. (2013d). Specyfika wychowania duchowego w systemie rodzinnym. W: M.Z. Stepulak (red.), Specyfika wychowania w systemie rodzinnym (s. 205-223). Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.
Stepulak, M.Z. (2017). The psychological, ethical and socializing dimension of childchood autism during preschool and early school. Multidisciplinary Journal of School Education, 1 (11), 51-72.
Stuchliński, J. (1981). Teoria systemów w ujęciu Ludwika von Bertalanffy’ego. W: W. Gacparski, D. Miler (red.), Nauka. Technika. Systemy (s. 21-46). Wrocław: Zakład Naukowy im. Ossolińskich.
Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: W. Janicka i H. Liberska (red.), Psychologia rodziny (s. 21-45). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ulczycka-Walorska, M.P. (2015). Elementy hortiterapii w terenach zurbanizowanych przeznaczone dla młodych ludzi. W: B. Płoszaj-Witkowska (red.), Hortiterapia (s. 155-170). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Wichrowski, M., Whiteson, J., Haas, F., Mola, A., Rey, M.J. (2005). Effects of Horticultural Therapy on Mood and Heart Rate in Patients Participating in an Inpatient Cardiopulmonary Rehabilitation Program. Journal Cardiopulmonary Rehabilitation, 25, 270-274.
Zawiślak, G. (2015). Hortiterapia jako narzędzie wpływające na poprawę zdrowia psychicznego i fizycznego człowieka. Annales UMCS, XXV (1), Sectio EEE Horticultura, 21-31.
Zawiślak, G. (2016). Hortiterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi. W: Z. Palak, M. Wójcik (red.), Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej (s. 185-199). Lublin: Wydawnictwo UMCS.