Przystosowanie społeczne dziecka z chorobą przewlekłą. Studium przypadku

Main Article Content

Klaudia Kowalczyk

Abstrakt

Zdrowie to stan pełnego fizycznego, umysłowego i społecznego dobrego samopoczucia. To nie tylko brak choroby, ale pełna zdolność człowieka do życia w harmonii ze środowiskiem i prawidłowego reagowania na jego zmiany. Po przeciwnej stronie kontinuum, zgodnie z modelem salutogenezy A. Antonovsky’ego, znajduje się choroba. W życiu każdego człowieka, zwłaszcza dziecka, choroba jest sytuacją trudną, która często wymaga przeorganizowania, a niekiedy i całkowitej zmiany funkcjonowania. Specyficzne zmiany w tym funkcjonowaniu narzuca choroba przewlekła – o przedłużonym czasie trwania, nieuleczalna lub nawracająca. Jedną z ciężkich chorób przewlekłych jest mukowiscydoza. Oprócz czynników stresogennych związanych z czynnościami medycznymi, podejmowanymi w celu leczenia, istotną kwestią jest znaczenie tej choroby dla psychicznej i społecznej sfery rozwoju dziecka. Ocenę stopnia funkcjonowania tych sfer implikuje stopień przystosowania społecznego dziecka. Artykuł podejmuje próbę określenia percepcji przystosowania społecznego chorego dziecka przez jego matkę, nauczycielkę oraz obraz własnego funkcjonowania w szkole dziecka chorego na mukowiscydozę.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Antoszewska, B. (red.) (2011). Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT.
Basa, A., Mocarska, D. (2008). Wpływ mukowiscydozy i choroby trzewnej na psychikę dziecka. W: B. Pawalczyk (red.), Soma i psyche. Poznań: Wydawnictwo UM.
Corazza, V., Daimler, R. (2006). Podręczna encyklopedia zdrowia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Fronczak, J. (red.) (2002). Rodzinna encyklopedia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Reader’ Digest.
Góralczyk, E. (1996). Choroba dziecka w twoim życiu. Warszawa: MEN.
Kirenko, J. (1991). Psychospołeczne przystosowanie osób z paraplegią. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kulesza, M. (2000). Wybrane aspekty opieki psychologicznej nad dziećmi chronicznie chorymi. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 1, 12,70.
Maciarz, A. (1998). Psychospołeczne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sękowska, Z. (1991). Przystosowanie społeczne młodzieży niewidomej. Warszawa: WSiP.
Standardy Medyczne (2009), s. 352-353.
Polskie Towarzystwo Mukowiscydozy, http://www.pcfs.pl/
Ziółkowska, B. (2010). Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Zubrzycka, R. (2005). Przystosowanie społeczne dzieci z astmą oskrzelową – zagadnieniem otwartym. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzica, Edukacja – specjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej (s. 42). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Zubrzycka, R. (2010). Rodzinne uwarunkowania funkcjonowania społecznego dzieci z astmą oskrzelową. Lublin: Wydawnictwo UMCS.