Wspólnota dzieci i młodzieży Ruchu Focolari miejscem kształtowania umiejętności pokonywania trudności

Main Article Content

Mariola T. Kozubek

Abstrakt

Coraz bardziej obniżający się poziom kondycji psychicznej młodych pokoleń, zauważalny zwłaszcza w sytuacjach trudnych, konfliktowych i wymagających samodzielności w działaniu, jest istotnym wyzwaniem dla pedagogów i wychowawców. Wśród wielu programów ukazujących działania profilaktyczne w zakresie prewencji zaburzeń rozwoju dzieci i młodzieży, zwłaszcza w społecznej i emocjonalnej sferze funkcjonowania, warte uwagi są te, które dotyczą działań formacyjnych, podejmowanych we wspólnotach dzieci i młodzieży, powstałych w chrześcijaństwie na przełomie XX i XXI wieku. Do takich należy Ruch Focolari, zainicjowany w czasie drugiej wojny światowej przez młodą nauczycielkę Chiarę Lubich (1920-2008). Doświadczenie wspólnoty wychowawczej Ruchu dostarcza wartościowego materiału analitycznego. Hermeneutyka tego doświadczenia oraz wybranych tekstów i przemówień Lubich, skierowanych do dzieci i osób młodych, stanowi podstawowe źródło uczynionych tu analiz. Wynika z nich, że działania formacyjne w Ruchu są prowadzone na podstawie zwartego programu wspierania integralnego rozwoju osoby oraz jej życia dla innych, poprzez uczestnictwo we wspólnocie. Przyjęte w Ruchu założenia dotyczące transcendencji człowieka, relacji międzyosobowych oraz stosunku do świata, pozwalają ukazywać młodym ludziom pozytywną stronę wszelkich trudności życiowych. Jakkolwiek źródłem tych założeń jest charyzmat i doświadczenie natury religijnej, to jednak formacja w tych wspólnotach nie jest zawężona do spraw wiary (wychowania religijnego), lecz obejmuje wszystkie płaszczyzny życia młodego człowieka, i w tym sensie wspólnoty te jawią się jako miejsce kształtowania umiejętności do pokonywania tego, co w życiu trudne.


Wychowawcze idee Lubich znajdują zastosowanie w różnych kulturach na całym świecie. Zostały też docenione przez znaczące środowiska kultury i nauki, czego wyrazem są między innymi: Nagroda Templetona, Nagroda UNESCO za Wychowanie dla pokoju, Nagroda Praw Człowieka – Rady Europy, a także 16 doktoratów honoris causa, w tym z pedagogiki na Uniwersytecie Ameryki w Waszyngtonie (2000). Przedstawiona refleksja może być przyczynkiem do dalszych analiz, jako że doświadczenie wychowawcze Lubich i jej myśl pedagogiczna w Polsce są mało znane.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Baroni, M., Ricciardi, F. (2014). Genesi e significato del Progetto Mondo Unito. W: M. Baroni, F. Ricciardi (red.), Atlante della fraternità universale. Realizing fraternity. Dossier United World Project. Prima edizione (s. 15-30). Roma: Città Nuova.
Benedykt XVI (2006). Przemówienie podczas spotkania z zakonnikami, zakonnicami, seminarzystami i przedstawicielami ruchów kościelnych, Jasna Góra, 26 maja 2006 r. L’Osservatore Romano, 6-7.
Carella, N. (2014). Silvia prima di Chiara. La ricerca di una strada nuova. Roma: Città Nuova Editrice.
Chmielewski, M. (2012). Duchowość Chiary Lubich i Ruchu Focolari. Duchowość w Polsce, 14, 249-259.
Dyczewski, L. (2002). Więź między pokoleniami w rodzinie (s. 15-17). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Fondi, E.M., Zanzucchi, M. (2003). Un popolo nato dal Vangelo. Chiara Lubich e i focolari. Milano: San Paolo.
Francesco (2017). In occasione del III Congresso Internazionale delle ‘Cattedre Scholas’. "Tra l'università e la scuola: costruire la pace attraverso la cultura dell'incontro". Università Ebraica di Gerusalemme, 2-5 luglio 2017. PDF, https://w2.vatican.va/content/francesco/it/messages/pont-messages/2017/documents/papa-francesco_20170705_videomessaggio-universita-ebraica.pdf
Franciszek (2018). Orędzie na 33. Światowy Dzień Młodzieży, Watykan, 11 lutego, https://w2. vatican.va/content/francesco/pl/messages/youth/documents/papa-francesco_20180211_messaggiogio vani_2018.html
Giovanni Paolo II (1984). Ai Membri del Movimento dei Focolari. Centro Internazionale “Mariapoli”. Rocca di Papa, Domenica, 19 agosto 1984. PDF. La Santa Sede: Libreria Editrice Vaticana. PDF. 2-4.
Główny Urząd Statystyczny (2011). Departament Badań Demograficznych. Podstawowe informacje o rozwoju demograficznym Polski w latach 2000-2010 (s.10). Warszawa.
Gmitrowicz, A. (1999). Społeczne i psychiatryczne uwarunkowania prób samobójczych u młodzieży. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 8, 457-464.
Grabowska, A., Knopp, K.A., Paź, E. (2015). Program treningu kompetencji społecznych dla dzieci pt. „Integracja – empatia – komunikacja”. Kwartalnik Naukowy, 1(21), 95-116.
Ionata, P. (2003). W poszukiwaniu harmonii (s.155-156). Poznań: W Drodze.
Italia, P. (2014). Per una cultura dell’unità. Il pensiero di Giuseppe Maria Zanghi. Rosollini: Impronta.
Jegier, (2017). Trening umiejętności społecznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W: A. Jeger, B. Szurowska (red.), Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami (s. 38-49). Warszawa: Difin SA.
Kornas-Biela, D. (2000). Rodzina: źródło życia i szkoła miłości. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Kostkiewicz, J. (2013). Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918-1939. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kozubek, M. (2014). Wychowanie do wiary w rodzinie – propozycja duchowości jedności. Homo Dei 1, 23-36.
Kozubek, M.T. (2014). Środowisko wychowawcze rodziny i Ruchu Focolari w doświadczeniu choroby błogosławionej Chiary Luce Badano. W: A. Bartoszek (red.), Cierpienie – tajemnica i wyzwanie (s. 142-160). Katowice: Emanuel.
Kozubek, M.T. (2014). Wspólnototwórczy wymiar wychowania integralnego według pedagogii jedności. W: M.T. Kozubek (red.), Jaka rodzina, takie społeczeństwo (s. 276-296). Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Kozubek, M.T. (2016). Wychowanie do przebaczenia w pedagogii jedności. Paedagogia Christiana, 2, 38, 105-126.
Krąpiec, M. (2003). Przedsłowie. W: D. Zalewski, Wychować człowieka szlachetnego (s. 5-6). Lublin: Fundacja Servire Veritati IEN.
Lubich, Ch. (1986). Tylko jedno. Katowice: Księgarnia Św. Jacka.
Lubich, Ch. (1988). Per una civiltà dell’unità. Convegno internazionale: Una cultura di pace per l’unità dei popoli. Castelgandolfo, 11-12 giugno 1988. Archiwum Ruchu Focolari (Rocca di Papa).
Lubich, Ch. (1991). Ai Gen 3. 1971-75. Roma: Città Nuova Editrice.
Lubich, Ch. (1994). Ai Gen 3. 1975-1980. Roma: Città Nuova Editrice.
Lubich, Ch. (1997). Scritti spirituali (Vol. 1). Roma: Città Nuova Editrice.
Lubich, Ch. (1998). Colloqui con i gen. Anni 1966/1969. Roma: Città Nuova Editrice.
Lubich, Ch. (1998). La fondazione. W: Ch. Lubich, Colloqui con i gen. Anni 1966/1969 (s.7). Roma: Città Nuova Editrice.
Lubich, Ch. (1998). Rivoluzione arcobaleno. W: Ch. Lubich, Colloqui con i gen. Anni 1966/69 (s. 60-61). Roma: Città Nuova Editrice.
Lubich, Ch. (1999). Colloqui con i gen. Anni 1970/74. Roma: Città Nuova Editrice.
Lubich, Ch. (1999). Messaggio ai giovani. 26 aprile 1999. PDF (s. 2). Archivio Centro Chiara Lubich: http://www.centrochiaralubich.org/it/documenti/audio/1955-messaggio-ai-giovani.html
Lubich, Ch. (2002). Una cultura nuova per una nuova societa. Discorsi in occasione del conferimento di lauree honoris causa, congressi e convegni 1996-2001. Roma: Città Nuova Editrice.
Lubich, Ch. (2004). Duchowość jedności nowa drogą (tł. zespół redakcyjny). Kraków: Fundacja Mariapoli.
Lubich, Ch. (2005). Arte di amare. Roma: Città Nuova Editrice.
Lubich, Ch. (2006). Ai Gen 3. 1981-1995. Roma: Città Nuova Editrice.
Lubich, Ch. (2007). Charyzmat jedności i pedagogika. W: Ch. Lubich, Charyzmat jedności (s. 319-321). Kraków: Fundacja Mariapoli, Wydawnictwo M.
Lubich, Ch. (2007). Charyzmat jedności i psychologia. W: Ch. Lubich, Charyzmat jedności (s. 322-326). Kraków: Fundacja Mariapoli, Wydawnictwo M.
Lubich, Ch. (2007). Nowy styl życia chrześcijańskiego. W: Ch. Lubich, Charyzmat jedności (s. 45-49). Kraków: Fundacja Mariapoli, Wydawnictwo M.
Lubich, Ch. (2007). Per una cultura di comunione. Nuova Umanità, XXIX (2007/4-5), 172-173, 455-461.
Lubich, Ch. (2007). Przesłanie do Gen, Rocca di Papa, 5 stycznia 2007. Materiały nieopublikowane z Archiwum Ruchu Focolari w Polsce.
Lubich, Ch. Giordani, I. (2007). Erano tempi di guerra. Agli albori dell’Ideale dell’unità. Roma: Città Nuova Editrice.
Magister, S. (2016). “Scholas Occurrentes”: Francis’s Pedagogical Revolution. Roma: L’Esperesso.
Młodzież dla Zjednoczonego Świata (2015). Apel. PDF.
http://www.unitedworldproject.org/en/download/polskie-polish/96-apel-uwp-2015/file.html.
Nowak, M. (1993). Główne nurty współczesnej filozofii wychowania. Kultura i Edukacja, 2 (4), 5-10.
Nowak, W.M. (2010). Wspólnoty, wzory osobowe, postacie. W: M. Żardecka-Nowak, P. Paczkowski (red.), Wspólnota i wspólnotowość w filozofii dawnej i współczesnej (s. 23-43). Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski.
Olbrycht, K. (2012). Wychowanie w rodzinie, jako wychowanie do wartości domu. W: M.T. Kozubek (red.), Dom, w którym rodzi się wspólnota. Rodzina, społeczeństwo, Kościół (s. 55-69). Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Ożóg, T. (2012). Wychowanie chrześcijańskie w kościelnych ruchach religijnych. W: A. Rynio (red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością (s. 953-962). Lublin: TN KUL.
Paolo VI (1999). Al Congresso dei gen durante l’udienza generale del 12 luglio 1972. W: Ch. Lubich, Colloqui con i gen. Anni 1970/1974 (s. 146). Roma: Città Nuova Editrice.
Paolo VI al Movimento dei Focolari (1978). Movimento Focolari. Roma: Città Nuova Editrice.
Perzyński, A. (1997). O naturze i posłannictwie ruchów kościelnych. Uwagi na marginesie nauczania Jana Pawła II. Łódzkie Studia Teologiczne, 6, 341-353.
Rembierz, M. (1998). Egzystencjalne i aksjologiczne doświadczenie domu rodzinnego. W: L. Dyczewski, D. Wadowski (red.), Kultura dnia codziennego i świątecznego w rodzinie (s. 41-57). Lublin: RW KUL.
Sobór Watykański II (2002). Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym ‘Gaudium et spes’. W: Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje (s. 543-544). Poznań: Pallottinum.
Światowa Organizacja Zdrowia. Polskie Towarzystwo Suicydologiczne (2003). Zapobieganie samobójstwom. Poradnik dla nauczycieli i innych pracowników szkoły (tł. B. Mroziak) (s.4). Genewa–Warszawa.
Torno, A. (2013). Chiara Lubich. Życie i dzieło (tł. K. Kozak). Poznań: Drukarnia i Księgarnia Św. Wojciecha, Warszawa: Fundacja Mariapoli.
Vanderbroek, G., Camozzi, M. (2005). Il dado dell’amore. Con i bambini alla scoperta della vita con Dio. Roma: Città Nuova Editrice.
Vlk, M. (2004). Przedmowa. W: Ch. Lubich, Duchowość jedności nową drogą (s. 7). Kraków: Fundacja Mariapoli.
Zani, A.V. (2017). Presentación. W: C. Rossa, V. Carlevalis Colonetti (red.), Custodiar la infancia (s. 5-8). Buenos Aires: Ciudad Nueva.
Zimmermann, M., Arakaki, M. (2002). African Cafè in Giappone. Mariapoli, 12, 28-29.