The Analysis of Problem Areas in Parent-Adolescent Relationships: A Pilot Probe

Main Article Content

Eva Naništová
Mária Blažová

Abstrakt

Analiza obszarów problemowych w relacjach rodzic – nastolatek: sonda pilotażowa


Obecne czasy stawiają nowe wyzwania i wymogi oddziałujące na kształtowanie i stabilizację tożsamości społecznej młodzieży, które wpływają w szczególności na jakość relacji rodzinnych i występują w określonych obszarach problemowych relacji rodzic–nastolatek. Niniejsze studium interpretuje wyniki sondy pilotażowej dotyczącej średniego i późnego okresu dojrzewania. Wyniki zostały wyznaczone za pomocą oryginalnego kwestionariusza Obszary Problemowe Relacji Rodzinnej (FRPA). Autorzy szczegółowo omawiają różnice, jakie można dostrzec w obszarach problemowych relacji nastolatków z rodzicami w zależności od ich płci oraz typu i lokalizacji szkoły, do której uczęszczają.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Augustyn, J. (2002). Otcovstvo. Trnava: Dobrá kniha. 317 p. ISBN 80-7141-382-8.
Duda, M., Smelý, I. (2013). Spiritualita, náboženstvo a adolescent. Prešov: Grékokatolícka teologická fakulta Prešovskej univerzity. 108 p. ISBN 978-80-555-0726-2.
Erikson, E.H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený: Doplněné vydání o devátém stupni od Joan M. Eriksonové. Praha: Lidové noviny. 128 p. ISBN 80-7106-291-X.
Halama, P. (2000). Zvládanie existenciálnej úzkosti adolescentov pomocou vytvárania zmyslu života. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 3, 222-232.
Halama, P. (2007). Zmysel života z pohľadu psychológie. Bratislava: SAP. 223 p. ISBN 978-80-8095-023-1.
Hall,C.S., Lindzey, G. (1997). Psychológia osobnosti. Bratislava: SPN. 510 p. ISBN 80-08-00994-2.
Klčovanská, E. (2005). Hodnoty a ich význam v psychológii. Trnava: TUT. 232 p. ISBN 80-8082-039-2.
Klčovanská, E. (2010). Axiologické preferencie a konotácie mladých ľudí – dobrovoľníkov v Združení saleziánskej mládeže (DOMKA). In: E. Naništová, P. Fotta (eds.), Existenciálne významné hodnoty v osobnom, spoločenskom a kultúrnom kontexte, s. 71-80. Trnava: FF TU. 276 p. ISBN 978-80-8082-418-1.
Košč, M., Košč. L. (2006). Pastorálno-psychologické poradenstvo. Bratislava: Teologická fakulta TU. 309 p. ISBN 80-7141-524-3.
Kvašná, L. (2010). Interpersonálny vzťah ako základ „lekárskej a pedagogickej starostlivosti o dušu. In: E. Naništová, P. Fotta (eds.), Existenciálne významné hodnoty v osobnom, spoločenskom a kultúrnom kontexte (p. 102-116). Trnava: FF TU. 276 p. ISBN 978-80-8082-418-1.
Lipovetsky, G. (2001). Éra prázdnoty: Úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor. 269 p. ISBN 80-7260-044-3.
Lorenc, J. (2002). Krizová intervence u dospívajících. In: D. Vodáčková a kol., Krizová intervence (p. 278-285). Praha: Portál. 543 p. ISBN 80-7178-696-9.
Macek, P. (1999). Adolescence. Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál. 200 p. ISBN 80-7178-348-X.
Macek, P., Mareš, J., Ježek, S., Valášková, M. (2002). Současný výzkum adolescentů: východiská, soubor, metody. In: V. Smékal, P. Macek (eds.), Utváření a vývoj osobnosti: Psychologické, sociální a pedagogické aspekty (p. 113-128). Brno: Barrister & Principal. 264 p. ISBN 80-86598-36-5.
Marcia, J.E. (1980). Identity in Adolescence. In: J. Adelson (ed.), Handbook of Adolescent Psychology (p. 59-187). New York: Wiley & Sons.
Naništová, E. (2009). Miesta návratu: preferencia miesta u adolescentov. Trnava: Tyrnaviensis. 185 p. ISBN 80-224-0689-9.
Powell, J. (2000). Naplno člověkem. Brno: Cesta. 133 p. ISBN 80-7295-002-9.
Rajmicová, K. (2002). Vztahy a soužití generací v rodině. In: I. Plaňava, M. Pilát (eds.), Děti, mládež a rodina v období transformace (p.72-79). Brno: Barrister & Principal. 290 p. ISBN 80-86598-36-5.
Slaninka, L. (2008). Psychológia a spiritualita. Trnava: SSV. 93 p. ISBN 978-80-7162-713-5.
Townsend, J. (2009). Hranice a dospívající. Praha: Návrat domů. 247 p. ISBN 978-80-7255-191-0.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. 531 p. ISBN 978-80-246-2153-1.
Vindišová, J. (2010). Existenciálne otázky v procese utvárania identity adolescentov. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 45, č. 3, 257-269.