Koncepcja wychowania Wolfganga Brezinki

Main Article Content

Iwona Szewczak

Abstrakt

W artykule podjęto próbę przedstawienie koncepcji wychowania współczesnego niemieckiego filozofa wychowania Wolfganga Brezinki. Wychodząc od ogólnej charakterystyki koncepcji wychowania jako pomocy życiowej, przeanalizowane zostały kolejno podstawy antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczno-teleologiczne koncepcji. Analiza propozycji Brezinki pozwoliła odczytać koncepcję jako ofertę wartościowego przygotowania wychowanka do życia w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-kulturowej, jako szansę na dobre i odpowiedzialne życie wychowanka, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym. Nie bez znaczenia jest również przydatność koncepcji Brezinki dla rozwoju teorii wychowania.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Banasiak, J. (1997), Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej pedagogice działania, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Brezinka, W. (1957), Erziehung als Lebenshilfe. Ein Beitrag zum Verständnis der pädagogischen Situation, Wien: Österreichischer Bundesverlag.
Brezinka, W. (1978), Metatheorie der Erziehung. Eine Einführung in die Grundlagen der Erziehungswissenschaft, der Philosophie der Erziehung und der Praktischen Pädagogik, München–Basel: Ernst Reinhardt Verlag.
Brezinka, W. (1990), Grundbegriffe der Erziehungswissenschaft. Analyse, Kritik, Vorschläge, München–Basel: Ernst Reinhardt Verlag.
Brezinka, W. (1992), Glaube, Moral und Erziehung, München–Basel: Ernst Reinhardt Verlag.
Brezinka, W. (1993), Erziehung in einer wertunsicheren Gesellschaft. Beiträge zur Praktischen Pädagogik, München: Ernst Reinhardt Verlag.
Brezinka, W. (1995), Erziehungsziele, Erziehungsmittel, Erziehungserfolg. Beiträge zu einem System der Erziehungswissenschaft, München–Basel: Ernst Reinhardt Verlag.
Brezinka, W. (2003), Erziehung und Pädagogik im Kulturwandel, München: Ernst Reinhardt Verlag.
Bruner, J.S. (1947), W poszukiwaniu teorii wychowania, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Gałkowski, J. (1985), Działanie, w: R. Łukaszyk, L. Bieńkowski, F. Gryglewicz (red.), Encyklopedia Katolicka, t. IV, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, kol. 458-459.
Górniewicz, J. (2007), Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.
Gurycka, A. (1979), Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Analiza psychologiczna, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kant, I. (1999), O pedagogice, Łódź: Dajas.
Körner, S. (1970). Grundfragen der Philosophie, München: List Verlag.
Kubiak-Szymborska, E. (2002), Strategie wychowania – założenia i ogólna charakterystyka, w: D. Zając, E. Kubiak-Szymborska (red.), Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz: Wydawnictwo WERS, s. 159-169.
Kukołowicz, T. (1996), „Osoba i czyn” Karola Wojtyły podstawą programu wychowania osoby, w: T. Kukołowicz (red.), Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli, s. 55-60.
Kunowski, S. (2001), Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Mariański, J. (2011), Przemiany moralności polskich maturzystów w latach 1994-2009. Studium socjologiczne, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Muszyński, H. (1998), Wychowanie, jego alternatywy i antynomie, w: M. Dudzikowa (red.), Edukacja w zmianach, Koszalin: Wydawnictwa Uczelniane Bałtyckiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, s. 191-238.
Nowak, M. (2005), Filozofia człowieka podstawą filozofii wychowania, w: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 143-144.
Nowak, M. (2008), Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Sośnicki, K. (1967), Istota i cele wychowania, Warszawa: Nasza Księgarnia.
Weber, M. (2002), Gospodarka i społeczeństwo, tłum D. Lachowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wroczyński, R. (1974), Pedagogika społeczna, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zaczyński, W.P. (1992), W sprawie antynomii celów i wartości, „Kultura i Edukacja”, 2, s. 15-21.