Zabawa dziecka w wieku przedszkolnym w koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego

Main Article Content

Ewelina Kurowicka

Abstrakt

Edmund Bojanowski w swojej koncepcji pedagogicznej podkreśla istotną rolę zabawy w kontekście wszechstronnego rozwoju dziecka. Zabawa stanowi dla dziecka formę poznawania świata i odgrywa ważną rolę w jego harmonijnym rozwoju. Zaspokaja jego istotne potrzeby rozwojowe, pobudza do zdobywania wiedzy i rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe. Podczas zabawy dzieci nabywają wielu umiejętności i rozwijają swoje zainteresowania. Bojanowski przypisywał zabawom szczególną rolę wychowawczą. Niniejszy artykuł ukazuje rolę zabaw w procesie wychowania dziecka, a także przedstawia rodzaje i cele zabaw dziecięcych.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Dunin-Wąsowicz, M. (1977). Zabawka w życiu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”.
Dyner, W.J. (1983). Zabawy tematyczne dzieci w domu i w przedszkolu. Wrocław: Ossolineum.
Heiland, H. (2000). Friedrich Fröbel. W: Cz. Kupisiewicz (red.), Myśliciele o wychowaniu. T. II (s. 44). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt.
Klimek, J. (2007). Specyfika apostolatu pedagogicznego realizowanego przez bł. Edmunda Bojanowskiego. „Pedagogika Katolicka” (1a), 203-228.
Kucharska, B. (2014). Rola zabawy w koncepcji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego. W: A.K. Siemak-Tylikowska (red.), Przetrwały 200 lat. Myśl i dzieło bł. Edmunda Bojanowskiego w perspektywie XXI wieku (s. 71-81). Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Mac, A. (2013). Zabawa w życiu dziecka a dobrostan. „Zdrowie i Dobrostan” 2.
Morthorst, B. (1988). Nędzy trzeba samemu dotknąć. Wrocław: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP.
Okoń, W. (1987). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa: WSiP.
Okoń, W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Opiela, M., Kaput, M., Piekarz, E., Kornobis, A., Zymróz, Z., Chudzik, S. (2015). Program wychowania przedszkolnego według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego. Dębica: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Opiela, M. (2013). Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Opiela, M.L. (2014). Kształtowanie instytucjonalnego wymiaru wychowania integralnego we wczesnej edukacji. W: M.L. Opiela, E. Świdrak, M. Łobacz (red.), Wychowanie integralne w edukacji katolickiej (s. 135-154). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Opiela, M.L. (red.) (2016). Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego. Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Opiela, M.L. (red.) (2004). Ochronić wychowując, cz. 1. Dębica: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Reguła Zgromadzenia Służebniczek Boga-Rodzicy-Dziewicy Niepokalanie Poczętej (1991). Katowice.
Rydz, E. (2016). Znaczenie wczesnego wychowania dla pełnego rozwoju osoby. W: A. Kiciński, M. Opiela (red.), Katolickie wychowanie dziecka. Rodzina, przedszkole, Kościół (s. 29-39). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Sułkowski, B. (1984). Zabawa – studium socjologiczne. Warszawa: PWN.
Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Waloszek, D. (1996). Zabawa – edukacja. Zielona Góra: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.