„Zbudowania” jako istotny element koncepcji wychowania Edmunda Bojanowskiego
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł traktuje o zbudowaniach – jednym z elementów struktury procesu wychowania w ujęciu Edmunda Bojanowskiego. Założyciel ochron wiejskich w swojej koncepcji wychowania integralnego rozumie je jako metodę prowadzenia moralnego, duchowego, religijnego, polegającą na kształtowaniu postaw dzieci przy wykorzystaniu opowiadań, pieśni, obrzędów. Chodzi o zbudowanie wychowanka od wewnątrz, pomoc w przygotowaniu do samodzielnego dobrego i odpowiedzialnego życia. Najważniejszą rolę w realizacji zbudowań pełni wychowawczyni, ochmistrzyni, która własnym przykładem życia kształtuje moralno-religijne postawy wychowanków. Naturalny związek zbudowań wewnętrznych z poezją implikuje wybór środków wychowania moralnego w postaci powiastek, pieśni i obrzędów.
Article Details
Bibliografia
Brezinka, W. (1957). Erziehung als Lebenshilfe. Ein Beitrag zum Verständnis der pädagogischen Situation. Wien: Österreichischer Bundesverlag.
Brezinka, W. (1993). Erziehung in einer wertunsicheren Gesellschaft. Beiträge zur Praktischen Pädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag.
Brezinka, W. (2003). Erziehung und Pädagogik im Kulturwandel. München: Ernst Reinhardt Verlag.
Denek, K. (1999). Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Gigilewicz, E., Opiela, M.L. (red.) (2016). Prace, szkice i notatki Edmunda Bojanowskiego. Inedita. T. I i II. Lublin: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Górniewicz, J. (2007). Teoria wychowania (Wybrane problemy). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.
Groothoff, H.-H. (1989). Erzieher. W: D. Lenzen (red.), Pädagogische Grundbegriffe. T. I (s. 424-429). Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.
Gurycka, A. (1979). Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Analiza psychologiczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Herbart, J.F. (2007). Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania (tł. T. Stera). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kunowski, S. (2003). Wartości w procesie wychowania. Wstęp i wybór tekstów B. Lenarczyk. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Łobocki, M. (2004). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Nelson, L. (1949). System der philosophischen Ethik und Pädagogik. Göttingen: Öffentliches Leben.
Nohl, H. (1988). Die pädagogische Bewegung in Deutschland und ihre Theorie. Frankfurt a. M.: Vittorio Klostermann.
Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Opiela, M.L. (red.) (2016). Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego. Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Opiela, M. (2013). Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rynio, A. (1999). Szkoła w wychowaniu moralnym. W: A. Rynio (red.), Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane (s. 359-372). Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Szewczak, I. (2013). Dziecko i dzieciństwo w wymiarze moralnym. W: J. Daszykowska, A. Łuczyński (red.), Dziecko w przestrzeni życia społecznego (s. 51-70). Stalowa Wola: Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Stalowej Woli.
Zdybicka, Z. (2005). Wychowanie a religia. W: P. Jaroszyński, P. Tarasiewicz, I. Chłodna (red.), Filozofia i edukacja (s. 75-89). Lublin: Fundacja „Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej”.