Wychowawca i jego rola w ujęciu Edmunda Bojanowskiego
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł omawia rolę wychowawcy w myśli i działalności pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego. Jego różnorodne publikacje ukazują, w jaki sposób wychowawca wpływał na rozwój swoich wychowanków w XIX wieku. Metody wychowawcze bł. Edmunda mogą być wzorem i inspiracją dla dzisiejszej działalności wychowawczej. Założyciel wiejskich ochronek w swojej koncepcji pedagogicznej osobom świeckim proponował różnego rodzaju inicjatywy, tj. zakładanie czytelni, szkół, szpitali, ochronek itp. W swoich projektach nakreślał wychowawcom linie edukacyjne, które przepojone były ciepłem miłości chrześcijańskiej i oświecaniem umysłu nowych pokoleń. Dzięki działalności oświatowej i charytatywnej pośród dzieci ludu wiejskiego próbował umacniać fundament ich życia, na którym opierało się późniejsze ich wychowanie i kształcenie. Najważniejszym jednak przesłaniem, jakie pozostawił swoim wychowawcom, była miłość do Pana Boga i do dziecka, która winna być głównym argumentem i pasją w pracy wychowawczej.
Article Details
Bibliografia
Bojanowski, E. (2009). Dziennik. Objaśnił, skomentował i wstępem poprzedził Leonard Smołka. T. I-IV. Wrocław.
Bosco, G. (1998). Il sistema preventivo. Leumann (Torino): Elledici.
Buonomo, V., Capecci, A. (2014). L’Europa e la dignità dell’uomo. Diritti umani e filosofia. Roma: Città Nuova.
Chávez P., Indirizzo di omaggio al Santo Padre in occasione dell’Udienza pontificia dei membri del CG26, 31 marzo 2008.
Francesco (2013). Evangelii Gaudium, Esortazione Apostolica. Città del Vaticano: LEV.
Garelli, F. (2011). Religione all’Italiana. L’anima del paese messa al nudo. Bologna: Il Mulino.
Grocholewski, Z. (2014). Bł. Edmund Bojanowski w dynamizmie twórczej miłości. Poznań: Wydawnictwo Święty Wojciech.
Jakóbczyk, W. (1959). Wybitni Wielkopolanie XIX wieku. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Korespondencja Edmunda Bojanowskiego z lat 1829-1871 (2001). T. I-II. Objaśnił, skomentował i zarysem monograficznym poprzedził Leonard Smołka. Wrocław: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP.
Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywa pedagogiki religii. Warszawa: WNChat.
Moral, J.L. (2007). Giovani senza fede. Manuale di pronto soccorso per ricostruire con i giovani la fede e la religione. Leumann (Torino): Elledici.
Muchowicz, W. (1933). Żywot Edmunda Bojanowskiego założyciela Ochronek na ziemiach Polskich. Dębica: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Okoń, W. (2004). Metoda wychowania. W: W. Okoń. Nowy słownik pedagogiczny (s. 245). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Opiela, M. (2013). Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana,. Lublin: Wydawnitwo KUL.
Opiela, M.L. (red.) (2016). Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego. Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Pater, M. (1962). W murach uniwersytetu. Wrocław [b.w.].
Reguła Zgromadzenia Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej. (1991). Katowice.
Smołalski, A. (2006). Pedeutologia historyczna. Wrocław: MarMar Marian Kaczorowski.
Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.
Szulakiewicz, M. (2014). Poszukiwania metafizyczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Terlikowski, T.P. (2015). Edmund Bojanowski święty na nasze czasy. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.