Postawy ojców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym

Main Article Content

Monika Masłowska
Anna Michalczyk

Abstrakt

Artykuł porusza temat rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. We wstępie zawarto wyjaśnienia terminologiczne dotyczące wartości rodziny, klasyfikacji postaw rodzicielskich oraz ich znaczenia dla rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka. Pod uwagę wzięto w szczególności charakterystykę rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. W dalszej części artykułu przedstawiono wyniki badań własnych przeprowadzonych w grupie 25 ojców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną głębszego stopnia. W badaniach skupiono się na nasileniu postaw wykazywanych przez ojców dzieci zgodnie z klasyfikacją Mieczysława Plopy (2006). W części końcowej zamieszczono podsumowanie oraz wnioski i implikacje praktyczne dla ojców dzieci  z niepełnosprawnością intelektualną.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Filipczuk, H. (1980). Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Wydawniczy CRZZ.
Harwas-Napierała, B. (1990). Rola rodziny w przygotowaniu młodzieży do dorosłości. Problemy Rodziny, 3.
Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: GWP.
Kostrzewski, J. (1997). Ewolucja poglądów AAMR dotyczących niedorozwoju umysłowego. Od Ricka Hebera (1959) do Ruth Luckasson (1992). Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8.
Kurcbart, A. (2011). Psychologiczny obraz ojca w biegu życia. Warszawa: Difin.
Majewicz, P., Mikrut, A. (1997). Postawy rodzicielskie a poczucie umiejscowienia kontroli u uczniów szkoły podstawowej dla lekko upośledzonych umysłowo. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8.
Minczakiewicz, E.M., Grzyb, B., Gajewski, Ł. (2003). Elementarz dla rodziców. Dziecko ryzyka a wychowanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Młynarczyk, S. (2010). Ojciec w rodzinie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. W: M. Kujawska, L. Huber (red.), Postawy rodzicielskie współczesnych ojców. Poznań.
Pilecka, W., Wolska, D. (1998). Gdy jesteśmy rodzicami dziecka niepełnosprawnego. Kraków: Wydawnictwo „JAK”.
Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Plopa, M. (1983). Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne młodzieży a percepcja postaw matek i ojców. Psychologia Wychowawcza, 2.
Plutecka, K. (2013). Ojciec wobec osiągnięć edukacyjnych dziecka niesłyszącego. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Rembowski, J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: WSiP 1986.
Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Sitarczyk, M. (2002). Międzypokoleniowa transmisja postaw wychowawczych ojców. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Stelter, Ż. (2013). Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Warszawa: Difin.
Twardowski, A. (1991). Rodzina a dziecko niepełnosprawne. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP 1991.
Ziemska, M. (1980). Rodzina i dziecko. Warszawa: PWN.