Sukces szkoły integracyjnej jako jeden z wymiarów kształtujących jej kulturę organizacyjną
Main Article Content
Abstrakt
Teza opracowania została zawarta w stwierdzeniu, że określenie sukcesów szkoły jest jednym z możliwych punktów wyjścia w rozpoznawaniu i zrozumieniu jej kultury. Ta zaś przekłada się na codzienność nauczycieli, uczniów oraz pośrednio także ich rodziców. Głównym celem artykułu jest prezentacja wypowiedzi nauczycieli szkół/klas integracyjnych definiujących sukcesy szkoły, które zostały potraktowane jako idee i przekonania leżących u podstaw zadań organizacji szkoły. Jakościowa analiza kluczowych kategorii stanowiących trzon definicji sukcesów została ulokowana w czterech polach definiujących założenia kultury organizacyjnej szkoły. Podstawowe problemy badawcze przyjęły postać pytań: Jakie kategorie sukcesów dostrzegają nauczyciele? Jakie jest nasycenie kategorii sukcesów w poszczególnych polach kultury organizacyjnej szkoły? Jakie kategorie dotyczą bezpośrednio uczniów z orzeczoną potrzebą kształcenia specjalnego?
Article Details
Bibliografia
Armstrong, F. (2011). School cultures, teaching and learning. W: G. Richards, F. Armstrong (red.), Teaching and learning in diverse and inclusive classrooms (7-18). Oxon: Routledge.
Boryczko, M. (2015). Paradoksalne funkcje szkoły. Studium krytyczno-etnograficzne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
Burszta, W.J. (1998). Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Chomczyńska-Rubacha, M. (2006). Szkolne środowisko uczenia się. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (t. 2, 240-269). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czerepaniak-Walczak, M. (2015). Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości. Pedagogika Społeczna, 3 (57), 77-87.
Firkowska-Mankiewicz, A. (1999). Zdolnym być… Kariery i sukces życiowy warszawskich trzydziestolatków. Warszawa: IFiS PAN.
Gajdzica, Z. (2013). Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej. Kraków–Katowice: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Gajdzica, Z. (2015). Klasa integracyjna jako przystań pograniczy. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4, 117-127.
Hofstede, G., Hofstede, G.J., Minkov, M. (2011). Kultury i organizacje. Przeł. M. Durska. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Jałowiecki, B., Karpalski, S. (2011). Peryferia i pogranicza jako interdyscyplinarny obszar badawczy. W: B. Jałowiecki, S. Karpalski (red.), Peryferia i pogranicza. O potrzebie różnorodności (7-32). Warszawa: Scholar.
Kostera, M. (2003). Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kron, F.W. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Pojęcia, procesy, modele. Przekł. E. Cieślik. Sopot: Wydawnictwo GWP.
Łukaszewicz, R. (1979). Wyznaczniki kształtowania sukcesów zawodowych. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Mazurkiewicz, G. (2011). Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Michalak, J.M. (2007). Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Mittler, P. (1995). Special needs education: an international perspective. British Journal of Special Education, 22 (3), 105-108.
Nikitorowcz, J. (2005). Pogranicze w kontekście wielo- i międzykulturowym. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 4, 504-508). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Żak.
Schein, E. (1992). Organization Culture and Leadership. San Francisco: Jossey Bass.
Słownik języka polskiego t. 3 (1992). Warszawa: PWN.
Šmid, W. (2011). Ontologia sukcesu. Kraków: Dr Lex.
Stoner, J.A.F., Freeman, R.E., Glibert, D.R. (2001). Kierowanie. Przekł. A. Erlich. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Świątkiewicz-Mośny, M. (2014). „Źle, źle, wszystko źle” – o reformowaniu polskiej szkoły. Analiza materiałów prasowych dotyczących zmian w oświacie w 2012 roku. W: A. Rzymełka-Frąckiewicz (red.), Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych. Studia i refleksje socjopedagogiczne (31-41). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Tuohy, D. (2002). Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi. Przekł. K. Kruszewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.