Wartość „zdrowie” i jej miejsce w hierarchiach wartości młodzieży i osób dorosłych

Main Article Content

Justyna Horbowska

Abstrakt

Kształtowanie właściwej, trwałej hierarchii wartości to jeden z najistotniejszych celów kształcenia ludzi młodych. Zdrowie jest szczególnie istotną wartością jako wartość podstawowa, witalna, a jednocześnie uniwersalna. W niniejszym artykule ukazano różne wykładnie pojęć wartości jako takich i wartości zdrowia, a także zaprezentowano podziały wartości na kategorie. Następnie przedstawiono wyniki wybranych badań empirycznych dotyczących hierarchii wartości młodzieży i dorosłych. Te badania pokazały, że wartość „zdrowie” była lokowana w pobliżu szczytu hierarchii wartości łącznie z rodziną i miłością. Istnieje potrzeba dalszych badań dotyczących określania miejsca wartości „zdrowie” w hierarchii wartości i postrzegania jej roli przez młodzież.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bańkowski A., Etymologiczny słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2000.
Chałas K., Moc wychowawcza przypadkowych zdarzeń w świetle introcepcji wartości, Lublin−Kielce: Wydawnictwo Jedność 2011.
Dąbrowski K., Zdrowie psychiczne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1979.
Dziwańska K., Wartości cenione przez młodzież − wybrane uwarunkowania społeczno-kulturowe, „International Letters of Social and Humanistic Sciences” 7(2013).
GALAROWICZ J., W drodze do etyki wartości. Fenomenologiczna etyka wartości, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT 1997.
GUS, Wartości i zaufanie społeczne w Polsce w 2015 r., Warszawa 2015.
Jan Paweł II, Encyklika „Fides et ratio”, Tarnów: Biblos 1998.
Juczyński Z., Health in the Hierarchy of Personal Values of Children and Youth, „Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy” 2014, nr 4(1).
Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie − Wartość − Edukacja, Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS 2006.
Mariański J., Małżeństwo i rodzina w świadomości młodzieży maturalnej − stabilność i zmiana, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2012.
Pederson A., O’Neill M., Rootman I., Health Promotion in Canada: Provincial, National and International Perspectives, Toronto: W.B. Saunders 1994, za: J. Niżik, W poszukiwaniu racjonalnego systemu finansowania ochrony zdrowia, Bydgoszcz–Kraków: Oficyna Wydawnicza Branta 2004.
Piasecka H., Ślusarska B., Nowicka G., Zdrowie jako wartość wśród młodzieży studenckiej w uwarunkowaniach społeczno-demograficznych i ocena żywienia badanej grupy, „Pielęgniarstwo Polskie” 2015, nr 2.
Stawarz B., Lewicka M., Sulima M., Wiktor H., Zdrowie jako wartość w ocenie studentów z województwa podkarpackiego, „Annales Academiae Medicae Silesiensis” 2014.
Strózik T., System wartości a ocena jakości życia młodzieży akademickiej, „Studia Oeconomica Posnaniensia” 2(2014), nr 2 (263).
Śniadkowski M., Działalność animacyjna młodzieży z Ruchu Światło-Życie w środowisku szkolnym, Lublin: Polihymnia 2008.
Światowa Organizacja Zdrowia: Public Health, w: Health Systems Strengthening Glossary [on-line].
Watson J., Philosophy and theory of Human Caring in Nursing, w: J. Riehl-Sisca, C. Roy (red.), Conceptual Models for Nursing Practice, Norwalk: Appleton-Century-Crofts 1989.
Winslow C.-E.A., The Untilled Fields of Public Health, „Science” 1920, nr 51(1306).
Witek A., Lewandowska-Kidoń T., Pawluk-Skrzypek A., Percepcja otyłego rówieśnika a przekonania zdrowotne młodzieży gimnazjalnej, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 18(2012), nr 4, s. 276-280.
Woynarowska B., Edukacja zdrowotna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2013.
Żuchełkowska K., Zdrowie jako wartość, w: K. Chałas, A. Maj A. (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2016.