Rodzina przestrzenią aksjologiczną dla dzieci w wieku przedszkolnym. Badania w wybranych przedszkolach w województwie lubelskim

Main Article Content

Katarzyna Anna Brzuszkiewicz

Abstrakt

Artykuł obejmuje zarys ujęcia teoretycznego wychowania do wartości w rodzinie oraz wyniki badań przeprowadzonych wśród rodziców w wybranych placówkach wychowania przedszkolnego. Analiza danych określa rozumienie pojęcia wartości w opinii rodziców, a także ukazuje samoedukację rodziców w ramach wiedzy o wartościach. W dalszej kolejności zestawiono sposoby wychowania do wartości, a także metody, które są wykorzystywane przez respondentów. Poprzez analizę wyników wyróżniono trudności, z jakimi zmagają się rodzice w przekazie wartości swoim dzieciom, oraz przedstawiono wartości, do urzeczywistniania których wychowują swoje dzieci.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Buk-Cegiełka M., Wychowawca, w: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2016, s. 1449-1454.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. I, Lublin−Kielce: Wydawnictwo Jedność 2006.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, w: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2016, s. 1417-1420.
Chojak M., Przekaz wartości w rodzinie z problemem alkoholowym, w: J. Zamorski (red.), Międzypokoleniowy przekaz wartości w rodzinie, Stalowa Wola–Rzeszów: Fundacja Uniwersytecka w Stalowej Woli 2009, s. 97-111.
Cudak H., Uwarunkowania międzypokoleniowego przekazu wartości w rodzinie, w: W. Muszyński (red.), Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010, s. 17-26.
Cudak S., Przekaz systemu wartości w środowisku rodzinnym, w: W. Muszyński (red.), Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010, s. 27-35.
Dymara B., Poszukiwanie ładu umysłu i serca, czyli życie według wartości, w: B. Dymara, M. Łopatkowa, M.Z. Pulinowa, A. Murzyn, Dziecko w świecie wartości. Poszukiwanie ładu umysłu i serca, cz. II, Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS 2003, s. 19-37.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS 2006.
Skupień T., Rodzic jako wychowawca, w: E. Juśko, J. Burgerowa, B. Wolny, B.D. Niziołek (red.), Nauczyciel − Wychowawca − Pedagog. Wyzwania i zadania, Tarnów: Wydawnictwo Progress – Anita Własnowolska-Bielak 2014, s. 108-118.
Stachewicz K., O wartościach. Kilka uwag filozofa, w: A. Pryba (red.), Rodzina szkołą wartości, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza 2011, s. 19-31.
Wolicki M., Psychologiczne uwarunkowania przekazu wartości w rodzinie, w: J. Zamorski (red.), Międzypokoleniowy przekaz wartości w rodzinie, Stalowa Wola–Rzeszów: Fundacja Uniwersytecka w Stalowej Woli 2009, s. 9-19.
Zamorski J., Wychowanie do wartości i międzypokoleniowy ich przekaz w rodzinie polskiej, w: J. Zamorski (red.), Międzypokoleniowy przekaz wartości w rodzinie, Stalowa Wola– Rzeszów: Fundacja Uniwersytecka w Stalowej Woli 2009, s. 171-194.