Aksjologia pedagogiczna − subdyscyplina naukowa pedagogiki (in statu nascendi)
Main Article Content
Abstrakt
Aksjologia pedagogiczna to subdyscyplina pedagogiki, która powstała na skrzyżowaniu dwóch dyscyplin naukowych – pedagogiki ogólnej i aksjologii. W kompendiach wiedzy i w literaturze przedmiotu niejednokrotnie bywa pomijana. Dotychczasowy dorobek naukowy aksjologii pedagogicznej jest bogaty. Wymaga on krytycznego uporządkowania i motywuje do dalszego rozwoju subdyscypliny w aspekcie poznawczym, metodologicznym, empirycznym oraz w sferze praktycznej.
Article Details
Numer
Dział
Artykuły
Bibliografia
Bronk A., Majdański S., Kłopoty z porządkowaniem nauk: perspektywa naukoznawcza, „Nauka” 1/2009, s. 47-66.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. I: Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja, Lublin−Kielce: Wydawnictwo Jedność 2003.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju wychowanka, Lublin: Wydawnictwo KUL 2007.
Chałas K., Kowalczyk S., Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym. Elementy teorii i praktyki, t. II: Naród, ojczyzna, patriotyzm, państwo, pokój, Lublin−Kielce: Wydawnictwo Jedność 2006.
Chałas K., Maj A., Mariański J., Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki, Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność 2009.
Kukołowicz T., Nowak M. (red.), Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, Lublin: RW KUL 1997.
Maj A., Aksjologia pedagogiczna, w: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2016, s. 87-91.
Michałek R., Głos w sprawie klasyfikacji nauki, „Nauka” 3/2008.
Milerski B., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Leksykon PWN, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2000.
Nowak M., Magier P., Szewczak I. (red.), Antropologiczna pedagogika ogólna, Lublin: Wydawnictwo KUL, Wydawnictwo Gaudium 2010.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2004.
Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t. I: Wymiary – kierunki – uwarunkowania, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 1994.
Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t. II: Odpowiedzialność pedagoga, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 1995.
Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t. III: O tolerancji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 1995.
Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t. IV: Wybrane problemy przekazu wartości, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 1999.
Ossowski S., O osobliwości nauk społecznych, Warszawa: PWN 1983.
Ostrowska U. (red.), Aksjologiczne aspekty relacji interpersonalnych w edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS 2002.
Ostrowska U. (red.), Aspekty aksjologiczne w edukacji, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie 2000.
Ostrowska U., Aksjologiczne podstawy wychowania, w: Pedagogika, podstawy nauk o wychowaniu, t. I, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2006.
Ostrowska U., Doświadczanie wartości edukacyjnych w szkole wyższej, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane ATR w Bydgoszczy 1998.
Ostrowska U., Studenci wobec godności. Między nieodzownością a kontestacją, Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS 2004.
Ostrowska U., Język edukacji akademickiej w opinii studentów pedagogiki UWM w Olsztynie i UKW w Bydgoszczy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy 2008.
Ostrowska U., Tchorzewski DE A.M. (red.), Etos pedagogów i edukacji wobec problemów globalizacji, Bydgoszcz–Olsztyn: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego 2002.
Ostrowska U. (red.), Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie 2001.
Ostrowska U. (ed.), In the Circle of Axiological Problems of Academic Education, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy 2013.
Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. I: A-F, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak 2003.
Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. IV: P, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2005.
Popper K., W poszukiwaniu lepszego świata, przeł. A. Malinowski, Warszawa: Wydawnictwo KiW 1997.
Siemianowski A., Człowiek a świat wartości, Gniezno: Wydawnictwo Gaudentinum 1993.
Such J., Szcześniak M., Filozofia nauki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2000.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika, podstawy nauk o wychowaniu, t. I, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2006.
Śliwerski B., Pedagogika, pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, t. II, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2006.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika, subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, t. III, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2006.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika, subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, t. IV, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2010.
Tchorzewski DE A.M. (red.), Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny, Bydgoszcz: Wydawnictwo WERS 1998.
Tchorzewski DE A.M., Zwierzchowski P. (red.), Sens życia – sens wychowania, Bydgoszcz: Wydawnictwo WERS 2001.
Tchorzewski DE A.M., Wołoszyn-Spirka W.M., Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny, Bydgoszcz: Wydawnictwo WERS 2000.
Tchorzewski DE A.M. (red.), Wolność jako wartość i problem edukacyjny, Bydgoszcz: Wydawnictwo WERS 1999.
Weber M., Obiektywność poznania w naukach społecznych, przeł. S. Skwieciński, w: Problemy socjologii wiedzy, wybór A. Chmielecki i inni, Warszawa: PWN 1985.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. I: Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja, Lublin−Kielce: Wydawnictwo Jedność 2003.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju wychowanka, Lublin: Wydawnictwo KUL 2007.
Chałas K., Kowalczyk S., Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym. Elementy teorii i praktyki, t. II: Naród, ojczyzna, patriotyzm, państwo, pokój, Lublin−Kielce: Wydawnictwo Jedność 2006.
Chałas K., Maj A., Mariański J., Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki, Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność 2009.
Kukołowicz T., Nowak M. (red.), Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, Lublin: RW KUL 1997.
Maj A., Aksjologia pedagogiczna, w: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2016, s. 87-91.
Michałek R., Głos w sprawie klasyfikacji nauki, „Nauka” 3/2008.
Milerski B., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Leksykon PWN, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2000.
Nowak M., Magier P., Szewczak I. (red.), Antropologiczna pedagogika ogólna, Lublin: Wydawnictwo KUL, Wydawnictwo Gaudium 2010.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2004.
Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t. I: Wymiary – kierunki – uwarunkowania, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 1994.
Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t. II: Odpowiedzialność pedagoga, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 1995.
Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t. III: O tolerancji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 1995.
Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t. IV: Wybrane problemy przekazu wartości, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 1999.
Ossowski S., O osobliwości nauk społecznych, Warszawa: PWN 1983.
Ostrowska U. (red.), Aksjologiczne aspekty relacji interpersonalnych w edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS 2002.
Ostrowska U. (red.), Aspekty aksjologiczne w edukacji, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie 2000.
Ostrowska U., Aksjologiczne podstawy wychowania, w: Pedagogika, podstawy nauk o wychowaniu, t. I, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2006.
Ostrowska U., Doświadczanie wartości edukacyjnych w szkole wyższej, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane ATR w Bydgoszczy 1998.
Ostrowska U., Studenci wobec godności. Między nieodzownością a kontestacją, Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS 2004.
Ostrowska U., Język edukacji akademickiej w opinii studentów pedagogiki UWM w Olsztynie i UKW w Bydgoszczy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy 2008.
Ostrowska U., Tchorzewski DE A.M. (red.), Etos pedagogów i edukacji wobec problemów globalizacji, Bydgoszcz–Olsztyn: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego 2002.
Ostrowska U. (red.), Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie 2001.
Ostrowska U. (ed.), In the Circle of Axiological Problems of Academic Education, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy 2013.
Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. I: A-F, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak 2003.
Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. IV: P, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2005.
Popper K., W poszukiwaniu lepszego świata, przeł. A. Malinowski, Warszawa: Wydawnictwo KiW 1997.
Siemianowski A., Człowiek a świat wartości, Gniezno: Wydawnictwo Gaudentinum 1993.
Such J., Szcześniak M., Filozofia nauki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2000.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika, podstawy nauk o wychowaniu, t. I, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2006.
Śliwerski B., Pedagogika, pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, t. II, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2006.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika, subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, t. III, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2006.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika, subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, t. IV, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2010.
Tchorzewski DE A.M. (red.), Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny, Bydgoszcz: Wydawnictwo WERS 1998.
Tchorzewski DE A.M., Zwierzchowski P. (red.), Sens życia – sens wychowania, Bydgoszcz: Wydawnictwo WERS 2001.
Tchorzewski DE A.M., Wołoszyn-Spirka W.M., Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny, Bydgoszcz: Wydawnictwo WERS 2000.
Tchorzewski DE A.M. (red.), Wolność jako wartość i problem edukacyjny, Bydgoszcz: Wydawnictwo WERS 1999.
Weber M., Obiektywność poznania w naukach społecznych, przeł. S. Skwieciński, w: Problemy socjologii wiedzy, wybór A. Chmielecki i inni, Warszawa: PWN 1985.