Rola pedagoga szkolnego w motywowaniu uczniów „bezdomnych duchowo” do aktywnego włączania się w tworzenie osobistej rzeczywistości

Main Article Content

Anna Agnieszka Tyburska

Abstrakt

W artykule omówiono zagadnienia dotyczące roli, jaką odgrywa pedagog szkolny w motywowaniu uczniów „bezdomnych duchowo” do aktywnego włączania się w tworzenie osobistej rzeczywistości. Na użytek artykułu przyjęto określenie „bezdomność duchowa”, które można rozumieć jako brak własnego miejsca oraz pustkę wewnętrzną, która powstała u ucznia w wyniku braku odpowiedniego prowadzenia wychowawczego.


Podstawę artykułu stanowią rozważania teoretyczne, skupione wokół problematyki: bezdomności duchowej uczniów, misji pedagoga szkolnego, postrzegania pedagoga szkolnego jako tutora oraz istoty motywowania ucznia, rozumianej jako zarządzanie jego myśleniem w celu ukierunkowania go do podjęcia działań na rzecz własnego rozwoju osobistego.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Amstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Oficyna Ekonomiczna 2005.
Breaux A., Whitaker T., Jak to robią najlepsi nauczyciele, Warszawa: Fraszka Edukacyjna 2011.
Budzyński M., Sarnat-Ciastko A., Szkolny Tutoring Wychowawczo-Rozwojowy jako próba odpowiedzi na potrzebę zmiany podejścia pedagogicznego nauczycieli w ramach realizacji szkolnego programu wychowawczego, Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej 2014.
Cęcelek G., Rodzina – jej przemiany oraz zagrożenia i problemy wychowawcze, „Mazowieckie Studia Humanistyczne 2005”, nr 1-2, s. 239-249.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, Lublin: Wydawnictwo Jedność 2003.
Cywińska M., Rozwijanie motywacji uczniów do nauki, „Studia Edukacyjne” 2012, nr 20, s. 153-165.
Czekierda P., Co możemy zyskać w perspektywie społecznej, wprowadzając tutoring, w: Tutoring w szkole. Między teorią i praktyką zmiany edukacji, red. P. Czekierda, M. Budzyński, M. Traczyński i in., Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej 2009, s. 15-19.
Day C., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2004.
Dymkowska N., Jaworek M., Stęczniewska W., Pedagog w obliczu wyzwań: trener − terapeuta − ojciec, w: Pedagog we współczesnym świecie, red. W. Tanaś, W. Welskop, Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu 2015, s. 165-175.
Kordziński J., Motywacja − tajemnica szkolnych sukcesów, Warszawa: Wydawnictwo Verlag Dashofer 2007.
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Pedagog szkolny, w: Słownik pedagogiczny, Warszawa: PWN 2009.
Laurman-Jarząbek E., Udział pedagoga szkolnego w pracy opiekuńczo-wychowawczej szkoły, w: Problemy teorii i praktyki opiekuńczej, red. B. Matyjas, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej 2005, s. 130-136.
Prajsner M., Rodzina dysfunkcjonalna, „Remedium” 2002, nr 5, s. 18-19.
Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa: WSiP 2003.
Stefańska-Klar R., Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, w: Psychologia rozwojowa człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Warszawa: PWN 2002, s. 133-157.
Stevenson N., Motywowanie pracowników, Warszawa: Liber 2002.
Szewczuk K., Praca pedagoga w środowisku szkolnym, w: Pedagog i pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. A. Błasiak, E. Dybowska, N. Pikuła, Kraków: Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM 2012, s. 15-36.
Szymański J., Edukacyjne problemy współczesności, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014.
Welskop W., Rola nauczyciela-tutora w procesie wspierania rozwoju osobistego ucznia, Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi 2014.
Wysocka E., Tomiczek K., Szkoła jako środowisko życia i codzienności ucznia − analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje percepcji i sposobu wartościowania szkoły przez uczniów, „Przegląd Pedagogiczny” 2014, nr 1, s. 169-186.
Zalewska-Bujak M., Udział nauczycieli w przemianach edukacyjnych przełomu XX i XXI stulecia w Polsce, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2010.