Pedagogiczne aspekty filozofii personalistycznej Edyty Stein i Józefa Tischnera

Main Article Content

Martyna Strembska-Kozieł

Abstrakt

Artykuł mówi o poszukiwaniu pedagogicznych aspektów myśli fenomenologów – Edyty Stein oraz Józefa Tischnera. Ich filozoficzne dociekania otwierają współczesną pedagogikę nie tylko na wiedzę o człowieku, ale także nowe perspektywy myślenia o jego wychowaniu na drodze redukcji fenomenologicznej. Każdy z tych autorów wychodzi od pytań zasadniczych – o naturę i istotę bytu ludzkiego - by następnie móc dostrzec tkwiący w człowieku wewnętrzny dynamizm, tak ważny dla osobowego rozwoju i doskonalenia.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bereś W., Więcek A., Tischner – życie w opowieściach, Świat Książki, Warszawa 2008.
Filek J., Fenomenologia wychowania, w: tenże, Filozofia jako etyka, Kraków: Znak 2001, s. 82-120.
Filozofia wychowania, w: Leksykon PWN. Pedagogika, red. B. Milerski, B. Śliwerski, Warszawa: WN PWN 2000, s. 67.
Gara J., Socjopatologia wychowania – upozorowanie i fikcyjność, „Resocjalizacja Polska” 3(2012), s. 213-226.
Giussani L., Ryzyko wychowawcze jako tworzenie osobowości i historii, tłum. A. Surdej, Kielce: Wydawnictwo „Jedność” 2002.
Jakubiak K., Leppert R., Sposoby rozumienia filozofii wychowania w polskiej pedagogice XIX i XX wieku, w: Idee pedagogiki ?lozo?cznej, red. S. Sztobryn, B. Śliwerski, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2003, s. 223-239.
Kowalczyk S., Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Lublin: Wydawnictwo KUL 2006.
Nowak M., Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: Poza kryzysem tożsamości. W kierunku pedagogiki personalistycznej, red. F. Adamski, Kraków: WN PAT 1993, s. 39-57.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin: RW KUL 1999.
Przybylski A., Działalność edukacyjna i myśl pedagogiczna św. Edyty Stein, Kraków: Wydawnictwo WAM 2007.
Stróżewski W., Logos, wartość, miłość, Kraków: Znak 2013.
Szary S., Filozofia wychowania Józefa Tischnera, „Zeszyty Naukowe Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie”. Seria Pedagogiczna 3(2009), s. 51-65.
Szary S., Człowiek – podmiot dramatu. Antropologiczne aspekty filozofii dramatu Józefa Tischnera, Kęty: Wydawnictwo Antyk 2005.
Śliwerski B., Pedagogika antyautorytarna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, t. I, Warszawa: WN PWN 2008, s. 378-393.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków: OW Impuls 2005.
Walczak P., Filozofia wychowania jako filozofia, „Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna” 1(2013), s. 186-197.