Aksjologiczne założenia działalności katolickich uniwersytetów ludowych w Polsce w latach 1989-2004

Main Article Content

Agnieszka Jaworska

Abstrakt

Katolickie uniwersytety ludowe – placówki pozaszkolnego kształcenia dorosłych – odrodziły się w Polsce po roku 1989. Funkcjonowały przez około 15 lat. Edukacja w katolickich uniwersytetach ludowych była ściśle związana z przeobrażeniami ustrojowymi kraju i z potrzebami edukacyjnymi środowisk lokalnych małych miast i wsi. Jako placówki duszpastersko-wychowawcze katolickie uniwersytety ludowe realizowały wartości chrześcijańskie. Założenia aksjologiczne widoczne są w programach kształcenia, gdzie wyeksponowano treści zorientowane na wartości duchowe (religijne, poznawcze, moralne, estetyczne), wartości witalne związane z życiem i zdrowiem człowieka (w programach znajdowały się treści dotyczące profilaktyki zdrowia i racjonalnego odżywiania się) oraz wartości pragmatyczne związane z kształceniem społeczno-zawodowym. Podstawą działalności katolickich uniwersytetów ludowych było nauczanie społeczne Kościoła. W procesie kształcenia ukazywano ważność zasady pomocniczości, solidarności i sprawiedliwości społecznej.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Jan Paweł II, Przemówienie podczas spotkania z Indianami 29.01.1979, w: Ojciec Święty do rolników, Włocławek 1991, s. 13, za: K. Chałas, Świat wiejskich wartości czynnikiem edukacji podmiotowej, w: J. Kostkiewicz (red.), Aksjologia edukacji dorosłych, Lublin: Wydawnictwo KUL 2004, s. 156.
Katolickie uniwersytety ludowe [program opracowany przez Komisję do spraw Duszpasterstwa Rolników w 1992 r.].
Olbrycht K., Czy dorośli potrzebują edukacji aksjologicznej?, w: J. Kostkiewicz (red.), Aksjologia edukacji dorosłych, Lublin: Wydawnictwo KUL 2004, s. 33-41.
Orkwiszewska A., Katolickie uniwersytety ludowe w świetle nauczania społecznego Kościoła, Warszawa: Wydawnictwo SWPR 2004.