Rodzicielstwo bliskości według Williama i Marthy Searsów − próba pedagogicznej oceny modelu
Main Article Content
Abstrakt
W artykule poszukuję odpowiedzi na pytanie, czy rodzicielstwo bliskości jest modelem rodzicielstwa optymalnym z punktu widzenia rozwoju psychospołecznego dziecka. Stawiam hipotezę, zgodnie z którą rodzicielstwo bliskości jest modelem rodzicielstwa zapewniającym prawidłowy rozwój psychospołeczny dziecka, jeśli stosujący jego zasady rodzice w pierwszej kolejności kierują się dobrem dziecka, rodzicielską oceną jego możliwości i potrzeb, by to do nich dostosowywać wytyczne sugerowane przez autorów koncepcji rodzicielstwa bliskości, nie zaś odwrotnie. Celem jest zatem przedstawienie koncepcji rodzicielstwa bliskości, opracowanej przez Williama i Marthę Searsów. Za punkt wyjścia uznałam przedstawienie ogólnych założeń teorii przywiązania, której autorzy podkreślają, iż relacja między rodzicem a dzieckiem − już od pierwszych chwil jego życia − stanowi istotny stymulator rozwoju psychospołecznego dziecka. Omawiam również kategorię rodzicielstwa bliskości wraz z jego siedmioma filarami − jako praktyczną odpowiedź na wezwanie do podejmowania opieki i wychowania potomstwa opartych na budowaniu silnej i trwałej więzi rodzica z dzieckiem. Następnie, poddając próbie pedagogicznej oceny modelu rodzicielstwa bliskości, omawiam zarówno jego pozytywne aspekty, jak i te negatywne.
Article Details
Bibliografia
Błasiak A., Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane, Kraków: Wydawnictwo WAM 2012.
Bowlby J., Przywiązanie, Warszawa: PWN 2007.
Didierjean-Jouveau C., Nosimy nasze dziecko, Warszawa: Mamania 2010.
Didierjean-Jouveau C., Śpimy z dzieckiem, Warszawa: Mamania 2011.
Juul J., Nastolatki: Kiedy kończy się wychowanie, Podkowa Leśna: MiND Dariusz Syska 2014.
Juul J., Twoja kompetentna rodzina. Nowe drogi wychowania, Pruszków: MiND Dariusz Syska 2011.
Juul J., Twoje kompetentne dziecko: dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej?, Pruszków: MiND Dariusz Syska 2011.
Juul J., Zamiast wychowania. O sile relacji z dzieckiem, Podkowa Leśna: MiND Dariusz Syska 2016.
Kohn A., Wychowanie bez nagród i kar. Rodzicielstwo bezwarunkowe, Podkowa Leśna: MiND Dariusz Syska 2013.
Marchwicki P., Style przywiązania a właściwości tożsamości osobistej młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2009.
May W., Bezpieczne granice. Dialogowe wyznaczanie granic u dzieci, Płock: Płocki Instytut Wydawniczy 2005.
Okoń M., Kolejność urodzenia dziecka a style wychowania i postawy rodzicielskie matek. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Danuty Opozdy, Lublin 2014, Archiwum BU KUL.
Pędziwiatr H., Wczesna relacja matki z dzieckiem jako czynnik ryzyka powstawania zaburzeń psychosomatycznych, w: T. Rostowska, A. Lewandowska-Walter (red.), Małżeństwo i rodzicielstwo a zdrowie, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2012.
Plopa M., Więzi małżeńskie i rodzinne w perspektywie teorii przywiązania, w: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, Warszawa: PWN 2015.
Plopa M., Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań, Kraków: „Impuls” 2007.
Płaczek A., Postawy rodzicielskie w kontekście teorii przywiązania, w: S. Bukalski (red.), Teoria przywiązania i jakość więzi, Szczecin: Volumina.pl Daniel Krzanowski 2012.
Przetacznikowa M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa: PWN 1981.
Rostowski J., Rola stylów przywiązania partnerów w funkcjonowaniu związków romantyczno-małżeńskich, „Rocznik Pedagogiki Rodziny” (Piotrków Trybunalski) 2002, t. 5.
Rozmowa przyjaciółek – Moniki Szczepanik i Agnieszki Stein – o dzieciach i rodzicielstwie bliskości, http://dziecisawazne.pl/rodzicielstwo-bliskosci-2/ [dostęp: lipiec 2016].
Sears W., Sears M., Księga rodzicielstwa bliskości, Warszawa: Mamania 2013.
Stein A., Dziecko z bliska idzie w świat: rodzina-szkoła-relacje, Warszawa: Mamania 2014.
Stein A., Dziecko z bliska. Zbuduj szczęśliwą relację, Warszawa: Mamania 2012.
Sunderland M., The Science of Parenting, Nowy Jork: Dorling Kindersley 2006.
Tryjarska B. (red.), Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar” 2012.
Victora C.G., Horta B.L., Loret de Mola Ch., Quevedo L., Tavares Pinheiro R., Gigante D.P., Gonçalves H., Barros F.C., Association between breastfeeding and intelligence, educational attainment, and income at 30 years of age: a prospective birth cohort study from Brazil, „The Lancet Global Health” 3(4), 2015.
Wawak-Sobierajska B., Psychologiczne uwarunkowania naturalnego karmienia niemowląt, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2002.