Aspetti pedagogici del progetto „Gioia di Vivere” nella missione francescana in Santo Domino de los Tsachilas in Ecuador

Main Article Content

Marek Konrad Szymański

Abstrakt

Pedagogiczne aspekty projektu „Radość Życia” w franciszkańskiej misji w Santo Domingo de los Tsachilas w Ekwadorze


W niniejszym artykule została przedstawiona problematyka działalności polskich franciszkanów, przebywających w ekwadorskiej miejscowości Santo Domingo de los Tsachilas, w zakresie edukacji ogólnej. Głównym celem jest przybliżenie specyfiki podejmowanej pracy pedagogicznej oraz sytuacji społecznej stowarzyszenia „Radość Życia”, które współpracuje z Centrum „Caritas Antoniana Alegria de Vivir”, w kontekście badań dotyczących integracji społecznej, prowadzonych obecnie przez UNESCO („Edukacja dla wszystkich”). Zaprezentowano również wyniki przeprowadzonych badań uwzględniając udział trzech różnych podmiotów: odbiorców/podopiecznych, wolontariuszy projektu i pracowników socjalnych. W pierwszej części autor przedstawia działalność edukacyjną Kościoła katolickiego w Ameryce Środkowej z perspektywy historycznej, szczególną uwagę poświęcając misji prowadzonej przez zakon franciszkanów. Nadrzędnym celem zainicjowanego przez ten zakon projektu jest integracja społeczna, edukacja oraz nobilitacja osób niepełnosprawnych i z zaburzeniami psychicznymi. W dalszej części artykułu autor wskazuje na ogromne przemiany społeczne zachodzące pod wpływem wcielania w życie powyżej wspomnianego projektu. Opisuje jego efekty szkoleniowo-wychowawcze, czyli integrację społeczności lokalnej oraz możliwość formowania młodych ludzi, a także analizuje metody i prawdopodobne rezultaty stosowania pedagogiki inkluzywnej.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Basaglia, F.: L’istituzione negata. Torino: Einaudi 1968.
Basaglia, F.: Che cos’è la psichiatria? Milano: Baldini & Castoldi 1997.
Bergoglio, J., Skorka, A.: Sobre el Cielo y la Tierra. Buenos Aires: Ed. ePUB v.2.1. 2010.
Fallico, A.: Pedagogia Pastorale. Questa sconosciuta. Catania: Edizione Chiesa-Mondo 2000.
Gindrich, P.: Psychospołeczne komponenty nieprzystosowania. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS 2007.
Gindrich, P.: Da esclusione ad inclusione delle persone con disaabilita’. Opportunita’ di Integrazione Scolastica per un domani migliore, https://www.google.com.ec/webhp?sourceid= chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=GINDRICH,+P.:+Da+esclusione+a+inclusione+ delle+persone+con+disabilit%C3%A0%E2%80%99.+Opportunita%E2%80%99+di+Integrazione+Scolastica+per+un+domani+migliore2014 (dostęp: 10. 05. 2016).
Jones, K., Poletti, A.: Understanding the Italian Experience. „The British Journal of Psychiatry” 146 (1985), nr 4, s. 341-347.
Kumka, E.: L’attivita’ missionaria della famiglia francescana e francescana conventuale nella storia. Impulsi per il futuro. W: La missione Francescana. Elementi di storia e impulse per il presente. Red. G. Iammarrone, S. Bazylinski, Roma: Casa Editrice Miscellanea Francescana 2010 s. 77-99.
Ledwoń, I. S.: Radość jako motyw wiarygodności chrześcijaństwa, W: Radość Ewangelii. Biblijne źródła chrześcijańskiej radości. Red. A. Zawadzki, Lublin: Wydawnictwo KUL 2016 s. 13-23.
Nowak, M.: Filozofia człowieka podstawą filozofii wychowania. W: Wychowanie personalistyczne. Red. F. Adamski, Kraków: Wydawnictwo WAM 2005 s. 133-153.
Rotelli, F.: Vivir sin manicomios. La experiencia de Trieste. Buenos Aires: Editorial Topia 2014.
Salazar, E.: Entre mitos y fabulas. El Ecuador aborigen. Quito: Editoria nacional 2000.