Pedagogika zza drutów. Elementy wychowania w grypsach więźniów obozu koncentracyjnego na Majdanku

Main Article Content

Magdalena Gajderowicz

Abstrakt

Obóz koncentracyjny na Majdanku jest tą kartą historii, którą z pewnością można zaliczyć do jednej z najtrudniejszych. Więźniowie, przetrzymywani w nieludzkich warunkach, oprócz oczywistej walki o życie zabiegali też o kontakt z bliskimi pozostawionymi na wolności. Dzięki temu pragnieniu powstawały tzw. grypsy, czyli listy więźniów kierowane do rodzin. Pośród wielu treści, które pojawiają się w tej korespondencji, znajdujemy także te, które dowodzą prób wychowania poprzez listy. Celem artykułu było przedstawienie tych aspektów, które miały charakter pedagogiczny. Co ciekawe, osadzeni próbowali wpływać na młodszych, którzy byli ich dziećmi, ale bardzo często treści te były kierowane do młodszego rodzeństwa. Więźniowie pragnęli wpoić swoim podopiecznym wiarę chrześcijańską, zasady moralne i etyczne, ale także potrzebę edukacji czy postawę odpowiedzialności za innych. Biorąc pod uwagę fakt, iż treści te powstawały w tak specyficznym czasie i miejscu, trudno nie zgodzić się, iż wychowawczy aspekt grypsów jest interesujący z punktu widzenia pedagogiki jako dziedziny nauki.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Grudzińska M., Wstęp, w: M. Grudzińska (red.), Majdanek. Obóz koncentracyjny w relacjach więźniów i świadków, Lublin: Państwowe Muzeum na Majdanku 2011, s. 5.
Marszałek J., Majdanek. Obóz koncentracyjny w Lublinie, Warszawa: Interpress 1987, s. 20.