Percepcja postaw rodzicielskich a motywacja osiągnięć u kobiet studiujących. Komunikat z badań

Main Article Content

Ilona Gumińska

Abstrakt

Celem artykułu jest podanie odpowiedzi na pytanie, jaka jest percepcja postaw rodzicielskich a motywacja osiągnięć u kobiet studiujących. Do badań zastosowano następujące testy: Inwentarz Motywacji Osiągnięć − LMI (opracowany przez zespół w składzie: Heinz Schuler, George C. Thomton, Andreas Frintrup; (jego polską adaptację przygotowali Waldemar Klinkosz i Andrzej Sękowski) i Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców − KPR-Roc (autorstwa Mieczysława Plopy). Narzędzie to umożliwia dokonanie retrospektywnej oceny postaw rodzicielskich – osobno postaw ojca i matki. W badaniu wzięło udział 101 kobiet – studentek lubelskich uczelni. Kompleks postawionych w pracy hipotez potwierdził się. Uzyskane wyniki wykazały, że retrospektywne oceny rodziców mają związek z poziomem motywacji osiągnięć studentek. Poziom motywacji osiągnięć jest nieznacznie różnicowany przez miejsce zamieszkania, które z kolei w znaczący sposób różnicuje związki między motywacją osiągnięć a percepcją postaw rodzicielskich.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Brzeziński J., Zakrzewska M., Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii, w: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. I, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2008.
Dutkiewicz W., Podstawy metodologii badań, Kielce: Wydawnictwo Stachurski 2001.
Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 2001.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Impuls 1999.
Maszke A.W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2004.
Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2006.
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo ŻAK 2010.
Winter de A., Zmienne kontrolne w badaniach socjologicznych, Lublin: RW KUL 1981.
Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa: WSiP 1995.