Wykształcenie oraz pozycja zawodowa rodziców jako czynniki różnicujące postawy patriotyczne białoruskiej młodzieży

Main Article Content

Włodzimierz Sadowski

Abstrakt

Niezwykle istotnym, wymagającym całościowego opracowania naukowego jest zagadnienie patriotycznego światopoglądu młodzieży białoruskiej. Dotychczasowe wybiórcze sondaże dowodzą jedynie, że patriotyzm młodzieży białoruskiej ma charakter nieukształtowany, nieusystematyzowany oraz nie ma dla niej większego znaczenia. Nie prowadzono natomiast badań nad zagadnieniem uwarunkowań kształtowania się postaw patriotycznych białoruskiej młodzieży.


Wyniki zaprezentowanych badań ukazują, że wykształcenie oraz pozycja zawodowa rodziców respondentów są czynnikami najmniej różnicującymi ich postawy. Niewątpliwie, uzyskane zależności wymagają badań interdyscyplinarnych. Jednak zaobserwowany problem – dlaczego rodzina, która ma w sposób naturalny przekazywać treści wychowania patriotycznego, jest najmniej różnicującym czynnikiem postawy patriotyczne młodzieży, wydaje się niezwykle interesujący na polu pedagogicznym.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Celary I., Wychowanie patriotyczne w rodzinie chrześcijańskiej, „Perspectiva” 2010, nr 1, s. 5-10.
Harbatski A., Patriotyzm w świadomości uczniów X i XI klasy okręgu witebskiego na Białorusi, w: E.J. Kryńska [i in.] (red.), Patriotyzm a wychowanie, Białystok: Trans Humana 2009, s. 695.
Kobiela G., Patriotyzm polski – wychowanie patriotyczne, „Studia Warmińskie” 41-42(2004-2005), s. 391.
Kukołowicz T., Rodzina wychowuje, Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli 1996, s. 163.
Radzik R., Białoruska wizja ideologii państwowej, „Studia Białorutenistyczne” 1(2007).
Radzik R., Kim są Białorusini, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2003.
Shambat I., Patriotism and Family Values, online: www.open.salon.com [20.02.2015].
Гайдук К., „Сацыяльныя кантракты” ў сучаснай Беларусі: адны салідарызуюць, другія ізалююць, w: А. Дынька (red.), Беларусь. Разрыў пакаленьняў. Адрозьненьні ў мэтах, каштоўнасьцях, стратэгіі, Варшава: Wyższa Szkoła Handlu i Prawa 2008, s. 178.
Мацкевіч Т., Сувязь гістарычнай і грамадзянскай адукацыі ў сучаснай беларускай школе і роля педагога ў пабудове грамадзянскай супольнасці, w: Д.С. Дынько, А. Пашкевіч (red.), Вяртанне ў Еўропу: мінулае і будучыня Беларусі, Варшава: Oficyna Wydawnicza Uczelni Łazarskiego 2011, s. 173.
Миграция. Сколько белорусов уехало на заработки? http://naviny.by/rubrics/society/ 2013/04/05/ic_ articles_116_181355/ [19.11.2013].

Inne teksty tego samego autora