Dydaktyczne aspekty przedszkolnej edukacji muzycznej

Main Article Content

Agnieszka Gandzel

Abstrakt

Biorąc pod uwagę znaczenie edukacji muzycznej w rozwoju i wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym, warto podejmować zagadnienia związane z tym tematem i analizować je pod kątem teoretycznym, implikując wnioski dla praktyki pedagogicznej. Dlatego artykuł dotyczy dydaktycznych aspektów edukacji muzycznej w przedszkolu. Autorka porusza problem celów przedszkolnej edukacji muzycznej, jej uwarunkowań oraz aktywnych form kontaktu dzieci z muzyką, do których należy śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce oraz słuchanie i tworzenie muzyki.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Białkowski A.: Przedmowa, w: A. Białkowski, W.A. Sacher (red.), Standardy edukacji muzycznej, Warszawa: Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich” 2010.
Chodyna B.: Przygotowanie do pracy z płytoteką, Warszawa: PZWS 1966.
Clero C., Gloton R.: Twórcza aktywność dziecka, Warszawa: WSiP 1985.
Frąckowiak M., Nowak B.: Improwizacje, gry dramatyczne metodą twórczej aktywności muzycznej, w: H. Sowińska (red.), Integracja pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym, Poznań: Polski Dom Wydawniczy „Ławica” 1996.
Frołowicz E.: Aktywny uczeń w świecie muzyki. Propozycje dla nauczycieli, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia 2008.
Gandzel A.: Historyczne podstawy edukacji muzycznej, w: M. Szpakowski, E. Dąbek (red.), Pedagogiczne aspekty zarządzania oświatą, t. II, Zamość: Knowledge Innovation Center 2014.
Gordon E.E.: Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość i motywy, Bydgoszcz: WSP 1999.
Hoffman-Lipska E., Jankowska L.: Nauczanie muzyki w klasach I-III, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 1985, nr 4.
Jankowska L.: Metody nauczania muzyki w szkole ogólnokształcącej, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 1978, nr 4.
Jarkowska A.E.: Muzyka jako element wychowania w rozwoju osobowym dziecka z niepełnosprawnością, Tychy: Maternus Media 2004.
Kaja P.: Wychowanie muzyczne w przedszkolu, w: E. Osewska, J. Stala (red.), Wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym, Tarnów: Biblos 2005.
Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Warszawa: Wydawnictwo Erica 2010.
Konaszkiewicz Z., Ławrowska R., Nowak B., Sacher W.A., Smoleńska-Zielińska B., Standardy edukacji muzycznej, w: A. Białkowski (red.), Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych, Warszawa: Fundacja PRM 2008.
Krzyżewska J.: Aktywizujące metody i techniki w edukacji. Część II, Suwałki: Wydawnictwo AU Omega 2002.
Lasocki J.K., Powroźniak J.: Wychowanie muzyczne w szkole, Kraków: PWM 1970.
Malko D.: Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. Podręcznik dla Studiów Nauczycielskich, kierunek: Wychowania przedszkolne (sześcioletni rok studiów), Warszawa: WSiP 1988.
Manturzewska M., Kamińska B.: Rozwój muzyczny człowieka, w: M. Manturzewska, H. Kotarska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, Warszawa: WSiP 1990.
Minczakiewicz E.M.: Zabawki i propozycje zabaw dla dzieci o prawidłowym i zaburzonym rozwoju, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia 2012.
Parkita E.: Recepcja muzyki artystycznej przez uczniów ogólnokształcącej szkoły podstawowej, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej 2005.
Pazur B.: Nauka improwizacji muzycznej wg teorii uczenia się muzyki E. E. Gordona na materiale polskich piosenek dziecięcych, ludowych i popularnych, Lublin: Polihymnia 2012.
Przychodzińska M.: Słuchanie muzyki w klasach I-III, Warszawa: WSiP 1990.
Sacher W.A. (red.), Aktywność artystyczna i emocjonalność dzieci w wieku 4-12 lat, Kraków: „Impuls” 2001.
Skowrońska-Lebecka E.: Twórcza aktywność muzyczna dzieci, „Wychowanie w Przedszkolu” 1983, nr 10.
Smoczyńska U.: Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Warszawa: Wydawnictwo Pani Twardowska 2012.
Suświłło M.: Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2011.
Wieman M.: Zabawy ze śpiewem, Warszawa: PZWS 1953.
Dudek M.: Znaczenie metod aktywizujących w procesie edukacyjnym, http://www.profesor.pl/ publikacja,21076,Referaty,Znaczenie-metod-aktywizujacych-w-procesie-edukacyjnym [dostęp: 20.03.2013].
Klasyfikacja artykulacyjno-akustyczna polskich głosek podstawowych z elementami wiedzy akustycznej, http://www.glottispol.pl/_blog/?p=art&aid=15 [dostęp: 13.11.2013].
Krychowiak G.: Metody aktywizujące w edukacji muzycznej, http://www.dziesiatka.swi.pl/pdf/artykuly/9_edukacja_muzyczna.pdf [dostęp: 13.03.2013].
Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji d.s. Edukacji XXI wieku, http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/4_Filary_Raport_Delorsa.pdf [dostęp: 18.06.2013].