Przestrzeń przedszkola przyjazna kształtowaniu gotowości dziecka do nauki czytania i pisania

Main Article Content

Jolanta Andrzejewska

Abstrakt

W rozwoju potencjału twórczego dziecka istotną rolę odgrywa odpowiednio zorganizowane środowisko rodzinne i szkolne, które charakteryzuje się przyjazną atmosferą emocjonalną oraz bogatym otoczeniem materialnym.


Zadaniem nauczycieli jest celowe tworzenie takiego środowiska, aby w każdym momencie dziecko mogło się uczyć i aktywnie budować własną wiedzę podczas zajęć angażujących jednocześnie umysł, emocje i różne obszary wiedzy. Prezentowany tekst przedstawia główne idee i cechy uczenia się dziecka przez współpracę w zespołach badawczych.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Andrzejewska J.: Wizja dziecka w programach wychowania przedszkolnego, w: R. Burkovičová (red.), Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání, Ostrava 2010.
Andrzejewska J., Wierucka J.: Razem w przedszkolu. Program wychowania przedszkolnego, Warszawa: WSiP 2008.
Brzezińska A.: Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Poznań: WSiP 1987.
Foucault M.: Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Warszawa: Aletheia 1998.
Gawlicz K.: Gotowi do podporządkowania się. Edukacja przedszkolna jako proces kształtowania zdezintegrowanych podmiotów, w: D. Klus-Stańska (red.), Antyedukacja wczesnoszkolna, Kraków: Impuls 2014.
Hurlock E.: Rozwój dziecka, Warszawa: PWN 1985.
Jaszczyszyn E.: Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętności czytania dzieci sześcioletnich, Białystok: Trans Humana 2010.
Kamińska K.: Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa: WSiP 1999.
Krasowicz-Kupis G.: Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6-9-letnich, Lublin: Wydawnictwo UMCS 1999.
Lubowiecka J.: Kompetencje pedagogiczne nauczycielki przedszkola w zmieniających się realiach edukacyjnych, w: R. Burkovičová (red.), Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání, Ostrava 2010.