Edukacja filozoficzna w szkołach – elementy inspiracji do twórczej pracy dydaktycznej

Main Article Content

Ewelina Szlachta

Abstrakt

W artykule zaprezentowano elementy inspiracji do twórczej pracy dydaktycznej odnoszące się do edukacji filozoficznej w szkołach. Ze względu na podejmowany temat, na wstępie zostanie przedstawiona krótka charakterystyka dydaktyki filozofii jako nauki oraz pełnione przez nią podstawowe funkcje. Następnie na podstawie analizy podstawy programowej odnoszącej się do zajęć filozofii w szkołach średnich, zostaną omówione najważniejsze elementy odnoszące się do edukacji filozoficznej. Analizie zostaną poddane cele kształcenia oraz treści nauczania, które zostały opracowane oraz umieszczone w ministerialnych dokumentach. Zaprezentuje się też główne zasady nauczania, które pełnią istotną rolę w edukacji, stanowiąc wskazówki, które nauczyciel powinien mieć na uwadze podczas prowadzenia zajęć. Umiejętna organizacja pracy podczas poszczególnych jednostek lekcyjnych będąca kluczem do efektywnego rozwoju ucznia, prowadzi do podjęcia tematyki związanej z metodami dydaktycznymi.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Andrecka E.: Metody aktywizujące, www.profesor.pl [dostęp: 20.03.2015].
Bała M., Jeziorska J., Zalewska S.: Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2009.
Cathcart T.: Dylemat wagonika. Czy zrzuciłbyś grubego faceta z kładki? Zagadka filozoficzna, Warszawa: Dom Wydawniczy PWN 2014.
Chałas K.: W poszukiwaniu strategii edukacyjnych zreformowanej szkoły. Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era 2000.
Florek S.: Nauczanie filozofii w szkole średniej jako forma zaspokojenia potrzeb w okresie adolescencji, w: E. Piotrowska, J. Wiśniewski (red.), Dydaktyka filozofii. Doświadczenia – dylematy – osiągnięcia, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2002, s. 145-160.
Juchacz P.W.: O wykorzystaniu filmu w kształceniu filozoficznym, w: E. Piotrowska, J. Wiśniewski (red.), Dydaktyka filozofii u progu XXI wieku. Problemy ogólne i perspektywy, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2002, s. 229-250.
Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt 2002.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Podstawa programowa z komentarzami, t. IV, s. 139-148. www.bip.men.gov.pl [dostęp: 23.02.2015].
Niemierko B.: Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Przybysz P., Dziarnowska W.: Dekalog w mózgu, „Charaktery” 2009, nr 3, s. 74-78; lub: www.charaktery.eu [dostęp: 18.03.2015].
Styron W.: Wybór Zofii, Warszawa: Świat Książki 2010.
Śleziński K.: Zarys dydaktyki filozofii, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2000.
White M.D., Arp R., William I.: Batman i filozofia. Mroczny rycerz nareszcie bez maski, Gliwice: Helion 2013.