Ontodydaktyczny wymiar trudności i niepowodzeń szkolnych

Main Article Content

Anna Karpińska

Abstrakt

Treści kształcenia są jednym z czynników wyznaczających rozmiary niepowodzeń szkolnych, implikują ich kształt i są predykatorem niskich osiągnięć w nauce. Zagadnienie treści kształcenia z perspektywy trudności i niepowodzeń szkolnych jest szczególnie istotne w czasach rewolucji informacyjnej i globalizacji, kiedy nie da się przewidzieć, jakiej wiedzy i umiejętności będą potrzebowali uczniowie w życiu dorosłym.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Boni M. (red.): Polska 2030. Wyzwania rozwojowe, Warszawa 2009.
Borawska-Kalbarczyk K.: Edukacja przeciw wykluczeniu – idea ucznia tworzącego wiedzę, w: M. Chodkowska, B. Berman (red.), Szkoła i jej wychowankowie. Między tradycją a wyzwaniem edukacji przyszłości, Rzeszów 2010.
Castells M.: Społeczeństwo sieci, Warszawa: PWN 2008.
Karpińska A.: Drugoroczność. Pedagogiczne wyzwanie dla współczesności, Białystok: Trans Humana 1999.
Karpińska A.: Drugoroczność − ponownie aktualna, „Zeszyty Naukowe” Filia UW (Białystok), Prace Pedagogiczne, 17(1985), nr 42.
Karpińska A.: Minimalizacja drugoroczności − między teraźniejszością a przyszłością, „Test” 1997, nr 2(8).
Karpińska A.: Minimalizacja drugoroczności − realia, warunki i szanse, Białystok: UW Filia w Białymstoku 1990.
Karpińska A.: Neurodydaktyka – perspektywą na sukces w uczeniu(się), w: E.I. Laska (red.), Nauczyciel między tradycją a współczesnością. Teoria i praktyka, Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski 2007.
Karpińska A.: Neurodydaktyczne strategie w procesie kształcenia. Strategia: kontekst oswiti ta wichowanija, w: Studia in honorem. Naukowi zapiski, Ministerstwo Oświaty i Nauki Ukrainy, Kirowograd 2006.
Karpińska A.: Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, wyd. II, Białystok: Trans Humana 2013.
Karpińska A.: Niepowodzenia szkolne − realia i oczekiwania, w: E. Podoska-Filipowicz, H. Błażejowski, R. Gerlach (red.), Transformacja w edukacji − konieczność, możliwości, realia i nadzieje, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP 1995.
Karpińska A.: Obszary trudności w kształceniu gimnazjalnym – refleksja ontodydaktyczna, w: J. Grzesiak (red.), Ewaluacja poprawy jakości kształcenia, Kalisz−Konin: Wydawnictwo UAM w Poznaniu i PWSZ w Koninie 2014.
Karpińska A.: Zasięg, skuteczność, przyczyny drugoroczności, w: W. Maszke (red.), Organizacja, rozmieszczenie i funkcjonowanie szkolnictwa ogólnokształcącego w Polsce, Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna 1985.
Kocójowa M. (red.): Edukacja na odległość. Nowe technologie w informacji i bibliotekarstwie, Kraków: Wydawnictwo UJ 2003.
Majerska K.: Wiedza w organizacjach. Prolegomena do zarządzania wiedzą, w: B. Sosińska- Kalata, E. Chuchro, W. Daszewski (red.), Informacja w sieci. Problemy, metody, technologie, Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich 2006.
Naisbitt J.: Megatrendy, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997.
Pachociński R.: Oświata XXI wieku. Kierunki przeobrażeń, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 1999.
Papińska-Kacperek J. (red.): Społeczeństwo informacyjne, Warszawa: PWN 2008.
Postęp w kierunku realizacji celów lizbońskich w edukacji i szkoleniu, SEC (2006)639.
Raport z badań Biblioteki Narodowej, Warszawa 2011.
Sawiński J.P.: Neurodydaktyka – moda czy potrzeba?, „Kierowanie Szkołą” 2005, nr 7-8.
Small G., Vorgan G.: iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, Poznań: Vesper 2011.
Stróżyński K.: Egzaminy jako diagnoza edukacji, „Nowa Szkoła” 2009, nr 9.
Śliwerski B.: Analfabetyzm u progu XXI wieku, „Rocznik Pedagogiczny” 1998, nr 21.
Toffler A. i H.: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1996.
Wenta K.: Samokształcenie w społeczeństwie ponowoczesnym, w: K. Pająk, A. Zduniak (red.), Edukacyjne wyzwania początku XXI wieku, Warszawa−Poznań: Elipsa 2003.
Zińczuk M.: Kompetencje terapeutyczne nauczyciela warunkiem w zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym, w: A. Karpińska (red.), Edukacja „głębszego poziomu” w dialogu i perspektywie, Białystok: Trans Humana 2005.