Coach – pedagog innowacyjny
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu było ukazanie ogólnych informacji o zastosowaniu coachingu w pedagogice. Autorka ukazała kontekst historyczny kształtowania się zjawiska coachingu i mentoringu. Rozwój tego zjawiska stanowi wyraz realizacji postulatów polityki innowacyjnej. Przedstawiła też metody coachingu, mogące znaleźć zastosowanie w innowacji pedagogicznej. Wzięła też pod uwagę takie kwestie dotyczące coachingu, jak: znaczenie relacji coach – klient, zasady etyczne w praktyce coachingowej, asocjacje coachingu z pedagogiką i etyką, problem odpowiedzialności za duchowy i intelektualny rozwój coacha. Zaznaczyła, że przed coachingiem otwierają się nowe perspektywy rozwoju, szczególnie przed jego implementacją w pracy socjalnej.
Article Details
Numer
Dział
Artykuły
Bibliografia
Bachnik K.: Innowacyjność jako jeden z kluczowych elementów polityki Unii Europejskiej, w: M. Stróżycki (red.), Innowacyjność w teorii i praktyce, Warszawa: SGH 2006, s. 9-30.
Duraj J., Popiernik-Wojdera M.: Przedsiębiorczość i innowacyjność, Warszawa: „Diffin” 2010.
Innowacja pedagogiczna http://www.zsuip.pl/index/php/innowacja-ped , dostęp: 3.02.2015.
Innowacyjna książka dla nauczycieli i pedagogów http://www.coaching woswiacie.pl /62,0/news. pl, dostęp: 7.02.2015 r.
Kaczmarek-Kurczak P.: Społeczeństwo wiedzy. Rys historyczny, w: D. Jemielniak, A.K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą, Warszawa: Wolters-Kluwer business 2012, s. 43-70.
Kalinowska-Andrian K.: Reflected Best Self – innowacyjne narzędzie w procesie zarządzania rozwojem, w: M. Stróżycki (red.), Innowacyjność w teorii i praktyce, Warszawa: SGH 2006, s. 161-175.
Kaminski E.: 30 minut dla osiągania sukcesu metodą Coachingu, tłum. E. Ołbińska, Katowice: Wydawnictwo KOS 2008.
Klincewicz K.: Cele zarządzania wiedzą, w: D. Jemielniak A. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą, Warszawa: Wolters-Kluwer business 2012, s. 71-104.
Kulesza M.: Podstawy teoretyczne coachingu społecznego, w: M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, Warszawa: „Difin” 2013, s. 17-43.
Jasiński R.: Obudź w sobie lidera. Jak przejąć kontrolę nad swoim życiem i odnieść sukces, Gliwice: „Helion” 2012.
Mach M.: Innowacyjność a wartość przedsiębiorstwa, w: Innowacyjność w teorii i praktyce, Warszawa: SGH 2006, s. 63-77.
Meier U.J.: Analiza odpowiedzialności etycznej w coachingu, tłum. W. Fortuna, w: M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.), Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych, Warszawa: „Difin” 2013, s. 191-219.
Pedagogika. Konferencje.Coaching i mentoring – nowa jakość w edukacji http://www.academico n.pl/serwisy/pedagogika/aktualnosci/konferencje/coaching-i0mentoring-nowa-jakosc-w-eduk acji, dostęp: 7.02.2015.
Rosik B.P.: Duchowość i etyka coacha społecznego, w: M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, Warszawa: „Difin” 2013, s. 85-96.
Schulz R.: Nauczyciel jako innowator, Warszawa: WSiP 1989; Tenże, Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń: Wydawnictwo UMK 1996.
Schulz R.: Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń: Wydawnictwo UMK 1996.
A. Stankiewicz, A. Hejduk: Założenia metody coachingu społecznego, w: M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, Warszawa: „Difin” 2013 s. 45-84.
Surzykiewicz J.: Podstawy teoretyczne coachingu w pedagogice społecznej i pracy socjalnej: ku coachingowi społecznemu, w: M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.), Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych, Warszawa: „Difin” 2013, s. 15-154.
Szot B.: Pedagogiczne wymiary relacji w coachingu społecznym, w: M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.), Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych, Warszawa: „Difin” 2013, s. 155-170.
Terapia Pedagogiczna z Coachingiem http://www.ahe.lodz.pl/ , dostęp: 7.02.2015.
Weresa M.A.: Polityka innowacyjna, Warszawa: PWN 2014.
What is Innovative Pedagogy? http://www.researchgate.net/post/what is Innovative Pedagogy2, dostęp: 7.02.2015 r.
Duraj J., Popiernik-Wojdera M.: Przedsiębiorczość i innowacyjność, Warszawa: „Diffin” 2010.
Innowacja pedagogiczna http://www.zsuip.pl/index/php/innowacja-ped , dostęp: 3.02.2015.
Innowacyjna książka dla nauczycieli i pedagogów http://www.coaching woswiacie.pl /62,0/news. pl, dostęp: 7.02.2015 r.
Kaczmarek-Kurczak P.: Społeczeństwo wiedzy. Rys historyczny, w: D. Jemielniak, A.K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą, Warszawa: Wolters-Kluwer business 2012, s. 43-70.
Kalinowska-Andrian K.: Reflected Best Self – innowacyjne narzędzie w procesie zarządzania rozwojem, w: M. Stróżycki (red.), Innowacyjność w teorii i praktyce, Warszawa: SGH 2006, s. 161-175.
Kaminski E.: 30 minut dla osiągania sukcesu metodą Coachingu, tłum. E. Ołbińska, Katowice: Wydawnictwo KOS 2008.
Klincewicz K.: Cele zarządzania wiedzą, w: D. Jemielniak A. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą, Warszawa: Wolters-Kluwer business 2012, s. 71-104.
Kulesza M.: Podstawy teoretyczne coachingu społecznego, w: M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, Warszawa: „Difin” 2013, s. 17-43.
Jasiński R.: Obudź w sobie lidera. Jak przejąć kontrolę nad swoim życiem i odnieść sukces, Gliwice: „Helion” 2012.
Mach M.: Innowacyjność a wartość przedsiębiorstwa, w: Innowacyjność w teorii i praktyce, Warszawa: SGH 2006, s. 63-77.
Meier U.J.: Analiza odpowiedzialności etycznej w coachingu, tłum. W. Fortuna, w: M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.), Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych, Warszawa: „Difin” 2013, s. 191-219.
Pedagogika. Konferencje.Coaching i mentoring – nowa jakość w edukacji http://www.academico n.pl/serwisy/pedagogika/aktualnosci/konferencje/coaching-i0mentoring-nowa-jakosc-w-eduk acji, dostęp: 7.02.2015.
Rosik B.P.: Duchowość i etyka coacha społecznego, w: M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, Warszawa: „Difin” 2013, s. 85-96.
Schulz R.: Nauczyciel jako innowator, Warszawa: WSiP 1989; Tenże, Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń: Wydawnictwo UMK 1996.
Schulz R.: Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń: Wydawnictwo UMK 1996.
A. Stankiewicz, A. Hejduk: Założenia metody coachingu społecznego, w: M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, Warszawa: „Difin” 2013 s. 45-84.
Surzykiewicz J.: Podstawy teoretyczne coachingu w pedagogice społecznej i pracy socjalnej: ku coachingowi społecznemu, w: M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.), Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych, Warszawa: „Difin” 2013, s. 15-154.
Szot B.: Pedagogiczne wymiary relacji w coachingu społecznym, w: M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.), Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych, Warszawa: „Difin” 2013, s. 155-170.
Terapia Pedagogiczna z Coachingiem http://www.ahe.lodz.pl/ , dostęp: 7.02.2015.
Weresa M.A.: Polityka innowacyjna, Warszawa: PWN 2014.
What is Innovative Pedagogy? http://www.researchgate.net/post/what is Innovative Pedagogy2, dostęp: 7.02.2015 r.