Środowisko rodzinne a zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży
Main Article Content
Abstrakt
Rodzina jest najbardziej naturalnym miejscem realizowania się i rozwoju jako osoby. Z drugiej jednak strony, dysfunkcyjne, a tym bardziej patologiczne środowisko rodzinne może być przestrzenią, która w największym stopniu utrudnia młodym zajęcie dojrzałej postawy wobec życia. Istnieje bowiem ścisły związek między niekorzystnym kontekstem rodzinnym a błędną postawą dzieci i młodzieży wobec różnego rodzaju zachowań ryzykownych.
Mając zatem na uwadze szereg przemian i zagrożeń związanych z funkcjonowaniem współczesnej rodziny, do których wzmiankowo nawiązuje autor artykułu, podjęto próbę określenia ich znaczenia dla całokształtu życia dorastającego pokolenia. Prowadzone poszukiwania opierają się na analizie kategorii ryzyka oraz analizie poszczególnych zaburzeń w funkcjonowaniu środowiska rodzinnego i ich konsekwencji. Artykuł stanowi jednocześnie próbę wskazania podstawowych zasad profilaktyki w kontekście zagrożeń współczesnego dzieciństwa oraz sygnalizuje sposoby wyrównywania braków i zaniedbań, jakie pojawiają się na skutek zjawisk patologicznych w życiu dzieci i młodzieży.
Article Details
Bibliografia
Brągiel J.: Zagadnienie przemocy wobec dziecka w rodzinie, w: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, red. S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2009, s.285-301.
Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. II, Olsztyn: Wydawnictwo UWM 2006.
Dziewiecki M.: Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Kielce: Wydawnictwo Jedność 2001.
Gajdamowicz H.: Rodzina jako środowisko wychowania moralno-społecznego, w: Wsłużbie dziecku, red. J. Wilk, t. II, Lublin: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego 2003, s. 7-19.
Głodne dzieci w Polsce, red. Cz. Kępski, Lublin: Wydawnictwo KUL 2011.
Grzeszkiewicz B.: Dzieciństwo nierównych szans, w: Dziecko – sukcesy i porażki, red. R. Piwowarski, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 2007, s. 62-70.
Kawula S.: Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych, w: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, red. S. Kawula, J.Brągiel, A.W. Janke, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2009, s.135-172.
Lendzion A.: Patologia środowiska życia dziecka, w: Dziecko w przestrzeni życia społecznego, red. J. Daszykowska, A. Łuczyński, Stalowa Wola: KUL Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie 2013, s. 129-154.
Matejek J.: Działalność ośrodków adopcyjno-opiekuńczych w procesie przygotowania i wspierania rodzin zastępczych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2008.
McWhirterJ., McWhirterB., McWhirterA.M., Mc WhirterE.H.: Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych, przeł. H. Grzegołowska-Klarkowska, A.Basaj, Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2001.
Praktyczny słownik terminów i zwrotów bliskoznacznych, red. A.Latusek, Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa 2003.
SorkowiczA., WronaS.: Pomoc rodzinie ubogiej w świetle literatury przedmiotu i przepisów prawnych, w: Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, red. K.Marzec-Holka, t. II, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego 2003, s.657-665.
Szymańska J.: Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa: Centrum Medyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej 2000.
Ustawa z dn. 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jednolity: Dz.U. z 2008r.
Wach T.: Resocjalizacja nieletnich sprawców gwałtownych czynów zabronionych, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009.
Walc W.: „Emocjonalnie głodne” dzieci w Polsce, w: Głodne dzieci w Polsce, red. Cz.Kępski, Lublin: Wydawnictwo KUL 2011, s. 115-129.
Zwoliński A.: Krzywdzone dzieci, Kraków: Wydawnictwo WAM 2012.