Aspiracje małżeńsko-rodzinne studentów wybranych uczelni Krakowa w świetle badań

Main Article Content

Monika Tylka

Abstrakt

Aspiracje są jednym z podstawowych czynników warunkujących aktywność jednostki, wyrażającym się w postaci dążeń, zamierzeń, pragnień, życzeń, potrzeb czy zainteresowań wyznaczających dalszą drogę życiową młodych ludzi, a tym samym przypuszczalne kierunki rozwoju przyszłych społeczeństw. Nie sposób podejmować tematyki aspiracji bez uwzględniania ich uwarunkowań. Zależą one od różnorodnych czynników oddziałujących we wzajemnym powiązaniu, które odnoszą się do osobowości konkretnego człowieka, a także do szerszego kontekstu jego środowiska życia.


Wyniki zaprezentowanych badań aspiracji małżeńsko-rodzinnych studentów wybranych uczelni wyższych Krakowa ukazują, że zdecydowana większość z nich wskazuje na miłość, szczęście rodzinne oraz zdobycie ludzkiego zaufania i przyjaciół jako na najwyżej cenione wartości. Od przyszłego współmałżonka studenci oczekują wierności, wzajemnego zaufania i szacunku oraz uczciwości. Najczęściej pragną oni zawrzeć sakramentalny związek małżeński. W tej grupie przeważają studenci kierunku Pedagogika oraz badani głęboko wierzący i regularnie praktykujący. Badani studenci aspirują najczęściej do założenia własnej rodziny w ciągu 10 lat. Ze względu na preferowany model rodziny, kobiety najczęściej pragną tworzyć rodziny egalitarne, z kolei mężczyźni częściej preferują model patriarchalny. Wysoki status materialny rodziny najczęściej planują osiągnąć kobiety oraz badani głęboko wierzący i regularnie praktykujący. W wychowaniu własnych dzieci badani najczęściej uznają za bardzo ważne: uczciwość, prawdomówność, szacunek dla samego siebie oraz odpowiedzialność. Powyższe cele i wartości częściej doceniają studenci Pedagogiki niż studenci Energetyki i kierunku Lekarskiego.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Błasiak A.: Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM 2012.
Dyczewski L.: Wyobrażenia młodzieży o małżeństwie i rodzinie. Pomiędzy tradycją a nowoczesnością, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009.
Dyrda J.M.: Pedagogika społeczna. O aspiracjach, jakości i sensie życia, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2009.
Dziewiecki M.: Pedagogika pragnień i aspiracji, „Katecheta” 2(2001), s. 11-16.
Janowski A.: Aspiracje młodzieży szkół średnich, Warszawa: PWN 1977.
Lewowicki T.: Aspiracje dzieci i młodzieży, Warszawa: PWN 1987.
Łoś M.: Motywacyjne i emocjonalne uwarunkowania poziomu aspiracji, „Studia Socjologiczne” 1971, nr 2 (41), s. 155-174.
Wawro F.W.: Wyznaczniki aspiracji młodzieży w perspektywie przeobrażeń społecznych. Wybrane aspekty teoretyczne, w: Pedagog wobec wyzwań współczesności, red. W.F. Wawro, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, s. 169-188.
Wiśniewski D.: Aspiracje młodzieży ponadgimnazjalnej w kontekście zmian społeczno-kulturowych, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2012.