Edukacja młodzieży do kompetencji obywatelskich w warunkach demokratyzacji przestrzeni społecznej

Main Article Content

Franciszka Wanda Wawro

Abstrakt

Publikacja dotyczy wybranych obszarów analizy procesu edukacji młodzieży do kompetencji obywatelskich i jego efektów we współczesnych uwarunkowaniach społeczno-kulturowych. Autorka poddała refleksji standardy określające treść procesu edukacji w omawianym zakresie oraz oczekiwane jego efekty, głównie w postaci ukształtowanej podmiotowości młodego pokolenia, pozwalającej na pożądany, aktywny styl wpisania się młodzieży w ożywianie systemu społecznego w jego postulowanej demokratycznej postaci. Wobec złożoności procesu edukacji i jego uwarunkowań, w analizie wytypowane zostały te aspekty problematyki, które – zdaniem autorki – stanowią najbardziej diagnostyczne zmienne warunkujące omawiany proces, z uwzględnieniem zarówno istotnych cech współczesnej tzw. kultury globalnej, jak i specyfiki polskiej kontekstowości, w tym również sposobu przebiegu demokratyzacji w polskiej przestrzeni społecznej. Uwagi końcowe dotyczą konieczności podejmowania badań diagnostycznych na temat sposobu kodowania przez młodzież znaczeń centralnych wartości i zasad demokracji oraz podejmowania dyskursu na wyzwalanie synergii społecznej środowisk zainteresowanych prawidłowym przebiegiem edukacji obywatelskiej.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Błahut T., Machaczek G.: Teraźniejszość młodego pokolenia, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja”. Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej 2000, nr 3, s. 111-119.
Dyoniziak R., Iwanicka K., Karwińska A., NikołajewJ., Pucek Z.: Społeczeństwo w procesie zmian. Zarys socjologii ogólnej, Zielona Góra 1999.
Edukacja wobec zmiany społecznej, red. J.M. Brzeziński, L. Witkowski, Poznań–Toruń: 1994.
Hejnicka-Bezwińska T.: O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia, możliwości, Bydgoszcz 2000.
Jabłoński A.: Budowanie społeczeństwa wiedzy. Zarys teorii społecznej Karla R. Poppera, Lublin 2006.
Kwieciński Z.: Między patosem a dekadencją. Sto pytań o edukację w przejściu stuleci, w: Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia, red. A. Nalaskowski, K. Rubacha, Toruń 2001.
Radziewicz-Winnicki A.: Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji, Gdańsk 2005.
Szafraniec K.: Dojrzewający obywatele dojrzewającej demokracji. O stylu politycznej obecności młodzieży, Warszawa 2012.
Teraźniejszość młodego pokolenia. „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja”. Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej 2000, nr 3(11).