Управляемое формирование словесных обобщений как основа овладения английским языком в условиях нарушения слуха и тяжелых нарушений речи

Main Article Content

Ol'ga Konstantinovna Atrashevskaya

Abstrakt

Kontrolowane tworzenie uogólnień słownych jako podstawa dobrego opanowania języka angielskiego w przypadkach utraty słuchu i ciężkich zaburzeń mowy


Celem artykułu jest opis eksperymentu glottodydaktycznego, w którym chciano sprawdzić, czy osoby z uszkodzeniami słuchu i poważnymi zaburzeniami mowy są w stanie tworzyć uogólnienia leksykalno-gramatyczne pojęć w języku angielskim. Postawiono tezę wyjściową, że istnieją trzy rodzaje uogólnień słownych: leksykalne, gramatyczne i leksykalno-gramatyczne oraz że w ontogenezie każdy typ uogólnień przyswajany jest etapowo (4 etapy).


Małe dziecko, aby zbudować system uogólnień leksykalnych i gramatycznych, musi wykonać ogromną pracę analityczną. Przeprowadzony eksperyment, w którym uczestniczyły trzy grupy badane: grupa osób z uszkodzeniami słuchu (15 osób), grupa osób z poważnymi zaburzeniami mowy (16 osób) oraz grupa kontrolna osób słyszących, zdrowych (15 osób), wykazał, że badani z grup głównych osiągnęli niewiele niższe wyniki od grupy kontrolnej w procesie semantyzacji i modelowania wyrażeń w języku angielskim, w tym osoby z uszkodzeniami słuchu poradziły sobie z tym zadaniem lepiej niż badani z zaburzeniami mowy.


Osiągnięcie tak wysokich wyników przez badane grupy główne było możliwe dzięki kierowanej, kontrolowanej, wytężonej pracy i dodatkowemu nakładowi czasu, co może być zniechęcające, ale eksperyment udowadnia, że osiąganie wysokich wyników w tym zakresie jest możliwe, pomimo ograniczeń percepcyjnych i ekspresyjnych.

Article Details

Dział
Artykuły
Biogram autora

Ol'ga Konstantinovna Atrashevskaya, Miński Państwowy Uniwersytet Lingwistyczny

Ольга Константиновна Атрашевская – аспирант учреждения образования, «Минский государственный лингвистический университет», Республика Беларусь.

Bibliografia

Кошелев А.Д.: О когнитивных факторах развития детской речи / А.Д.Кошелев // Проблемы онтолингвистики – 2009: материалы междунар. конференции, Санкт-Петербург, 17–19 июня 2009 г. / Рос. гос. пед. ун-т; редкол. Т.А. Круглякова [и др.]. – СПб., 2009. – C. 54–61.
Кубрякова Е.С.: Типы языковых значений: Семантика производного слова / Е.С. Кубрякова; отв. ред. Е.А. Земская. – 2-е изд., доп. – М.: Изд-во ЛКИ, 2008. – 208 с.
Кубрякова Е.С.: Теория номинации и словообразования. / Е.С. Кубрякова. – 3-е изд. – М. : Книжный доим «ЛИБРОКОМ», 2012. – 85 с.
Методика развития речи детей дошкольного возраста/ под ред. Л.П.Федоренко, Г.А. Фомичева, В.К. Лотарева, А.П. Николаевича, М.: 1984. – 240с.
Словарь лингвистических терминов [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://dic.academic.ru/dic.nsf/linguistic/675 – дата доступа: 20.10.2011.
Теоретические и прикладные проблемы речевого общения / Ю.А.Сорокин, Е.Ф. Тарасов, А.М. Шахнарович. – М.: Изд-во «Наука», 1979. – 327 с.
Цейтлин С.Н.: Очерки по словообразованию и формообразованию вдетской речи [Электронный ресурс]. – 2009. – Режим доступа: http://fictionbook.ru/author/stella_naumovna_ceyitlin/ocherki_po_slovoobrazovaniyu_i_formoobra/read_online.htm – дата доступа: 28.07.2011.