Metoda projektów szansą intensyfikacji uczenia się uczniów z klas I-III

Main Article Content

Jolanta Andrzejewska

Abstrakt

An appropriately created family and school environment, which is characterized by afriendly emotional atmosphere and luxurious physical surroundings, play a significant role in the development of the child's artistic potential.


The task of teachers is to deliberately create such an environment, so that, at any time, the child can learn and actively build his/her own knowledge during activities involving simultaneously the mind, emotions and different areas of knowledge.


In the article the author described project method. Proposals contained in the projects shows how to use methods in classes I-III should inspire teachers.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Andrzejewska J., Lewandowska E.: Nauczyciel – kreator przestrzeni i czasu, [w:] K.Kusiak, I.Nowakowska-Buryła, R.Stawinoga (red.), Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Lublin: Wyd. UMCS 2009.
Andrzejewska J., Wierucka J.: Razem w przedszkolu. Program wychowania przedszkolnego, Wydanie rozszerzone, Warszawa: WSiP.
Bałachowicz J.: Kultura dydaktyczna w klasach niższych – bariery i szanse zmiany, [w:] H. Siwek, M., Breźnicka (red.), System integralny w edukacji dziecka, Warszawa: Wyd. APS 2011.
Bjorklid P.: A developmental-ecological approach to child-environment interaction, Stockholm: Stockholm lnstiute of Education 1986.
Brophy J.: Motywowanie uczniów do nauki, wyd. 2, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN 2004.
Bruner J.: Kultura edukacji, Warszawa: TAiWPN Universitas 2006.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Kraków 2011.
Katz L.: Engaging children's minds: The project approach, Westport, CT.: Ablex Publishing Corporation 1995.
Katz L., Helm H.: Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa: Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego 2003.
Klus-Stańska D.: Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2002.
Kozielecki J.: Rozwiązywanie problemów, Warszawa 1975.
Niebrzydowski L.: Self-esteem and the nature of interpersonal relationships in developing youth, Gifted International 1993, nr 7.
Nowak J.: Tutoring rówieśniczy jako wsparcie rozwoju poznawczego dziecka, [w:] B. Surma (red.), Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori – teoria i praktyka, Łódź–Kraków 2009.
Schaffer H. R.: Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość, Kraków: Wyd. UJ 2006.
Smykowski B. (red.): Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Poznań: Zysk i S-ka, 1995.
Suświłło M.: Indywidualizacja w kształceniu jako problem filozoficzno--psychologiczno-dydaktyczny, [w:] E. Skrzetuska (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja. Socjalizacja. Integracja, Lublin: Wyd. UMCS 2011.
Szuman S.: Studium nad rozwojem psychicznym dziecka, Warszawa: PWN 1985.
Tokarz A.: Stymulowanie motywacji sprzyjającej aktywności twórczej w szkole, [w:] Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych, red. W. Limont, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2004.
Wood D.: Społeczne interakcje jako tutoring, [w:] A. Brzezińska, G.Lutomski, B. Symkowski (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Poznań: Zysk iS-ka 1995.
Sameroff A. J.: The social context of development, w: Contemporary topics in develop mental psychology, red. N. Eisenberg, New York–Chichester–Brisbaner–Toronto–Singapore: A Wiley – lnterscience Publication, John Wiley &Sons 1987.
Wygotski L. S.: Problem nauczania i rozwoju umysłowego w wieku szkolnym, Warszawa 1971.