Wychowanie w rodzinie wobec wyzwań współczesności

Main Article Content

Patrycja Leśniak-Walczuk

Abstrakt

W niniejszym artykule podjęto próbę ukazania problematyki wychowania w rodzinie wobec współczesnych wyzwań. W dobie dokonujących się transformacji i procesów globalizacji w perspektywie życia społecznego, wartości, tradycji szczególne istotne jest podjęcie analizy wychowania we współczesnej rodzinie. Z uwagi na to, że zmiany cywilizacyjne znacząco wpływają na wychowanie w rodzinie, ważne jest podjęcie próby analizy i zastanowienia nad procesem wychowania w rodzinach. W publikacji przedstawiono kolejno specyfikę wychowania w rodzinie. Następnie zwrócono uwagę na czynniki, które w znaczący sposób mogą zaburzyć proces wychowania w rodzinie.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Adamski, F. (1999). Edukacja, rodzina, kultura. Studia z pedagogiki społecznej, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Adamski, F. (2005). Pluralizm wartości i wychowania. W: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne (s. 271-279). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Adamski, F. (2011), Pluralizm wartości a wychowanie, Fides et Ratio, 7(3), 80-85.
Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Błasiak, A. (2017), (Nowy) wymiar rodzicielstwa – wybrane aspekty. W: D. Opozda, M. Leśniak (red.), Rodzicielstwo w wybranych zagadnieniach pedagogicznych (s. 29- 45). Lublin: Episteme.
Brągiel, J. (2004). Długoterminowy wpływ rozwodu rodziców na dzieci. W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku: rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 193-202). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”.
Brągiel, J., Górnicka, B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Brągiel, J. (2018). Postmodernistyczne przemiany w rodzinie, Roczniki Pedagogiczne, 10(4), 9-22.
Burkacka, I. (2017). Monoparentalność, wielorodzina i rodzina zrekonstruowana. Współczesne nazwy modeli życia rodzinnego, Artes Humanae, 2, 61-94.
Cialdini, U. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Tłum. B. Wojciszke. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Dyczewski, L. (2009), Wyobrażenia młodzieży o małżeństwie i rodzinie. Pomiędzy tradycja a nowoczesnością, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Dykcik, W. (2010). Odpowiedzialność człowieka w kontekście indywidualnym i społecznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Oddział.
Gawlina, Z. (2001). Kształtowanie postawy czynnej ważnym celem wychowania. W: Z. Gawlina (red.), Kształtowanie postaw czynnych i więzi środowiskowych (s. 6-14). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Harwas-Napierała, B. (2009), Rodzina jako wartość a współczesność. W: B. Harwas-Napierała (red.), Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka (s. 11-25). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Izdebska, J. (2003). Rodzina – podstawowe środowisko życia dziecka. W: J. Izdebska (red.), Dziecko w rodzinie i w środowisku rówieśniczym. Wybrane zagadnienia i źródła z pedagogiki społecznej (s. 70-102). Białystok: Trans Humana.
Izdebska, J. (2015). Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie rodzinne. Kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej. Białystok: Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Jaguś, I. (2007). Rodzina pochodzenia a wizja rodziny prokreacji. Raport z badań. Roczniki Socjologii Rodziny, 18, 57-71.
Jan Paweł II, (1981). Adhortacja apostolska Familiaris Consortio, Libreria Editrice Vaticana, Watykan.
Jezierska-Wiejak, E. (2012). Cechy charakteru czy kompetencje i umiejętności – dylematy rodzica XXI wieku. Wychowanie w Rodzenie, 6, 85-98.
Kagitcibasi, C. (1996). Family and Human Development Across Cultures, Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Kawula, S. (2008). Rodzinne konteksty polskiej polityki społecznej i pracy socjalnej. W: G. Orzechowska (red.), Pedagogika społeczna i jej współczesne konteksty (s. 195-205). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”.
Kotlarska-Michalska, A. (2011). Dysfunkcje rodziny jako efekt przemian makrostrukturalnych. W: D. Trawkowska (red.), Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę (s. 15-41). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”.
Kukołowicz, T. (2004), Rodzina w procesie wychowania. W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 43-49). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”.
Kukołowicz, T. (2005), Sytuacja wychowawcza w nowych kategoriach rodzin w okresie transformacji ustrojowej. W: M. Ziemska (red.), Rodzina współczesna (s. 234-238). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.
Kwak, A. (2014). Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Mariański, J. (1997). Religia i Kościół między tradycją i ponowoczesnością. Studium socjologiczne. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Mariański, J. (2001). Kryzys moralny czy transformacja wartości? Studium socjologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Mariański, J. (2016a). Współczesna cywilizacja a małżeństwo i rodzina. W: M. Marczewski, R. Gawrych, D. Opozda, T. Sakowicz, A. Solak (red.), Pedagogika rodziny. Podejście systemowe. T. 1. Familiologia (s. 173-203). Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
Mariański, J. (2016b). Rodzina współczesna na rozdrożu: kryzys czy transformacja wartości prorodzinnych? W: M. Marczewski, R. Gawrych, D. Opozda, T. Sakowicz, A. Solak (red.), Pedagogika rodziny. Podejście systemowe. T. 1. Familiologia (s. 541-563). Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
Matyjas, B. (2012). Obraz dzieciństwa globalnego. Kontekst pedagogiczny. Kultura – Historia – Globalizacja, 11, 99-110.
Mazurek-Łopacińska, K. (2011). Postmodernistyczna kultura konsumpcyjna w kształtowaniu popytów i stylów życia współczesnego konsumenta. Konsumpcja i Rozwój, 1, 47-57.
Opozda, D. (2017). Zróżnicowane rodzicielstwo – zarys refleksji. W: D. Opozda, M. Leśniak (red.), Rodzicielstwo w wybranych zagadnieniach pedagogicznych (s. 19-29). Lublin: Episteme.
Przecławska, A. (1999). Przestrzeń życia człowieka. Między perspektywą mikro a makro. W: A. Przecławska, W. Theiss, (red.), Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek (s. 25-35). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Schmidtchen, G. (1994). Die gesellschaftlichen Folgen der Entchristlichjung. W: W. F. Kasch (red.), Entchristlichjung und religiöse Desozialisation (s. 35-49). Paderborn–München–Wien–Zürich: Schöningh.
Skreczko, A. (2000). Znaczenie ciągłej pedagogizacji rodziców dla wychowania prorodzinnego dziecka. W: M. Chymuk, D. Topa (red.), Edukacja prorodzinna. Księga dedykowana Profesorowi Marianowi Śnieżyńskiemu (s. 240-246). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Slany, K. (2002). Definicje pojęć „małżeństwo” i „rodzina” w obliczu pojawienia się alternatywnych form życia małżeńsko-rodzinnego.Małżeństwo i Rodzina, 4(4), 3- 8.
Sroczyński, W. (2008). Środowisko wychowawcze – zarys problemu. Kultura i Edukacja, 2, 26-47.
Szacka, B. (2003). Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Sztompka, P. (2002). Socjologia. Kraków: Znak,.
Wilk, J. (2016). Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. Wyd. 2. Lublin: Episteme.
Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa.