Szanse i zagrożenia w procesie wychowawczym w rodzinie patchworkowej. Studium rodziny zrekonstruowanej
Main Article Content
Abstrakt
Zarówno w Polsce, jak i na świecie zjawiskiem powszechnym jest rosnący odsetek rodzin zrekonstruowanych, w literaturze przedmiotu nazywanych także rodzinami patchworkowymi. W skład takiego modelu rodziny wchodzi para dorosłych wychowująca dzieci partnera z poprzedniego związku, dziecko wspólne, a także rodzic biologiczny, który na co dzień funkcjonuje poza podstawowym systemem rodzinnym. W procesie tworzenia rodziny patchworkowej ma miejsce nie tylko zespolenie różnych osób, ale także ich przekonań, nawyków, doświadczeń, jakie wnoszą do tej nowej relacji. Budowanie spójnej rodziny patchworkowej jest procesem długotrwałym i wymagającym. Oprócz analizowania wielu zagrożeń i trudności, niewątpliwie należy spojrzeć, jak taki układ rodzinny uczy tolerancji i odpowiedzialności. W artykule zostaną zaprezentowane wyniki fragmentu badań, których głównym celem było poznanie relacji rodzinnych oraz oddziaływań wychowawczych w badanych rodzinach patchworkowych z punktu widzenia poszczególnych członków tych złożonych systemów. Badanie było przeprowadzone w strategii badań jakościowych w paradygmacie interpretatywnym, wykorzystując metodę indywidualnych przypadków. Na przykładzie rodziny Państwa M. omówione został mocne i słabe strony oddziaływań wychowawczych w rodzinie patchworkowej.
Article Details
Bibliografia
Coleman, M., Fine, M.A., Ganong, L.H., Downs, K., & Pauk, N. (2001). When you’re not the Brady Bunch: Identifying perceived conflicts and resolution strategies in stepfamilies. Personal Relationships, 8, 55-73.
Coleman, M., Ganong, L., & Fine, M. (2000). Reinvestigating remarriage: Another decade of progress. Journal of Marriage and the Family, 62(4), 1288-1307.
Burkacka, I. (2017). Monoparentalność, wielorodzina i rodzina zrekonstruowana. Współczesne nazwy modeli życia rodzinnego. Artes Humanae, 2, 61-94.
Dobkowska, D. (1984). Więź uczuciowa w rodzinie zrekonstruowanej. W: L. Wołoszynowa (red.) Materiały do nauczania psychologii. Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna. T. 11 (s. 363-464). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Francuz, G. (1986). Psychologiczna analiza relacji zachodzących w rodzinach zrekonstruowanych. Roczniki Filozoficzne, 39(4), 87-102.
Ganong, L.H., & Coleman, M. (1994). Remarried family relationships (SAGE series on close relationships). SAGE Publications.
Golish, T.G. (2003). Stepfamily Communication Strengths: Understanding the Ties That Bind. Human Communication Research, 29(1), 41-80.
Hetherington, E.M. (1999). Family functioning and the adjustment of adolescent siblings in diverse types of families. Monographs of the Society for Research in Child Development, 64(4), 1-25.
Hetherington, E.M., & Henderson, S.H. (1997). Fathers in stepfamilies. W: M. Lamb (red.), The Role of the Father in Child Development (s. 212-226). New York: John Wiley & Sons.
Kwak, A. (1990). Więź osobowa w rodzinach rekonstruowanych, Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Lewandowska-Walter, A. (2014). Rodzina zrekonstruowana. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lewandwoska-Walter, A., Błażek, M. (2018). Test Relacji Rodzinnych. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Margasiński, A. (2013). Skale Oceny Rodziny. Polska adaptacja FACES IV – Flexibility and Cohesion Evaluation Scales Davida H. Olsona. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Matczak, A., Jaworowska, A. (2017). Test Kompetencji Rodzicielskich. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Olson, D.H. (2013). Kwestionariusz FACES IV i Model Kołowy: badania walidacyjne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Plopa, M. (2008). Skala Postaw Rodzicielskich. Wersja dla rodziców. Warszawa: Vizja Press & It.
Plopa, M. (2012). Skala Postaw Rodzicielskich - 2. Rodzice a młodzież. Warszawa: Vizja Press & It.