Troska o normatywne punkty orientacyjne w wychowaniu – śladem myśli pedagogicznej Teresy Kukołowicz brak

Main Article Content

Stanisław Chrobak

Abstrakt

Teresa Kukołowicz (1925-2014) podkreślała, że człowiek jest bytem niedoskonałym, niedokończonym, potencjalnym, a dzięki oddziaływaniom pedagogicznym ma szansę na kształtowanie siebie tak, by stawać się coraz bardziej doskonałym, dokończonym, by aktualizować swoje możliwości. Zatem, jeśli chcemy mówić, że wychowanie jest pomocą niesioną człowiekowi w jego rozwoju i wzrastaniu – to jego sens tkwi w realizacji tych celów, które wyrażają sposób rozumienia świata i życia, sposób wartościowania rzeczywistości i jego ocenę. W efekcie wyrazem takiej postawy człowieka wobec świata i życia jest jego deklaracja wobec podstawowych wartości. Człowiek odpowiada na wezwanie wartości i w ten sposób nie tylko przekształca świat, lecz także buduje siebie jako wartość na tym świecie. Pedagog staje więc przed zadaniem wyposażenia wychowanka w sprawności i struktury, które będą rozwijać w nim gotowość do aktualizowania siebie jako osoby. Bez oczywistych prawd religijno-światopoglądowych, etycznych i estetycznych nasze życie osobiste i społeczne byłoby bardziej chaotyczne niż obecnie.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Brezinka, W. (2005). Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, tłum. J. Kochanowicz. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Franciszek (2019). Posynodalna adhortacja apostolska Christus vivit. Kraków: Wydawnictwo M.
Jan Paweł II (1998). Encyklika Fides et ratio. Poznań: Pallottinum.
Kukołowicz, T. (1984a). Poradnictwo z pomocą rodzinie. W: T. Kukołowicz (red.), Z badań nad rodziną (s. 175-185). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (1984b). Wprowadzenie. Możliwości integracji wiedzy o rodzinie. W: T. Kukołowicz (red.), Z badań nad rodziną (s. 5-14). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (1987). Wprowadzenie do wykładów ks. L. Dyczewskiego i ks. A. Szostka. W: B. Grodzieńska (red.), Człowiek w poszukiwaniu tożsamości (s. 109). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (1994a). Młodość i jej wartości. W: T. Ożóg (red.), Nauki społeczne o młodzieży (s. 9-13). Lublin: Norbertinum.
Kukołowicz, T. (1994b). Wychowujący nauczyciel. W: M. Barlak (red.), Personalistyczna wizja sportu (s. 129-135). Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Kukołowicz, T. (1995). Pedagogika a teoria wychowania. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna, tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania (materiały pokonferencyjne) (s. 71-75). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.
Kukołowicz, T. (1996a). Współczesne kierunki w wychowaniu. W: K. Korab (red.), Wychowanie ku przyszłości. W poszukiwaniu właściwego sensu współczesnego wychowania (s. 23-31). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Kukołowicz, T. (1996b). Alternatywne ujęcia pedagogiki personalistycznej. W: T. Kukołowicz (red.), Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia (s. 161-165). Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Kukołowicz, T. (1996c). Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Kukołowicz, T. (1996d). Szacunek dla dziecka w twórczości Janusza Korczaka. W: T. Kukołowicz (red.), Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia (s. 61-65). Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Kukołowicz, T. (1996e). Saga rodu czyli o dziedziczeniu społecznym. W: T. Kukołowicz (red.), Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia (s. 49-54). Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Kukołowicz, T. (1999). Wybrane idee Fides et ratio ważne dla pedagogiki i wychowania. W: G. Witaszek (red.), Wiara i rozum. Refleksje nad encykliką Jana Pawła II Fides et ratio (s. 113-119). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (2000). System wychowawczy św. Jana Bosko a koncepcja resocjalizacji N. Han-Ilgiewicz. W: J. Niewęgłowski (red.), Ksiądz Bosko i jego system wychowawczy (s. 244-249). Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Kukołowicz, T. (2003). Sytuacja wychowawcza w „Podstawach współczesnej pedagogiki” S. Kunowskiego a jej ujęcie w pedagogice otwartej. W: M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie (s. 169-173). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Kukołowicz, T., Hamerlska, A. (1996). Przyczyny podejmowania działalności wychowawczej. W: T. Kukołowicz (red.), Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia (s. 15-32). Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Kukołowicz, T., Murawska, E. (1996). Koncepcje wychowania w ujęciu Ludwiki Jeleńskiej. W: T. Kukołowicz (red.), Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia (s. 101-114). Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Kwieciński, Z. (2003). Przedmowa. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1 (s. 11-15). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Müller, G.L. (2018). Raport o stanie nadziei. Rozmowa z Carlosem Granadosem, tłum. K. Jasiński. Warszawa: Przedsiębiorstwo Wydawniczo-Handlowe „Arti”.
Wojtyła, K. (1964). Chrześcijanin a kultura. Znak, 10(16), 1153-1157.